Molde Fotballklubb starter opp gatelag!

Knut Olav Rindarøy er tilbake på Aker Stadion og får rollen som trener for MFKs nye gatelag.

– Gatelaget er et tilbud til folk som har hatt eller har problemer med rus. Det vil være treninger hver onsdag og fredag, og de vil bruke våre treningsfasiliteter og drakter. Etterhvert vil laget spille kamper mot andre gatelag i Norge, sier Knut Olav Rindarøy, samfunnsansvarlig i MFK.

Den første uken med trening valgte tolv personer å benytte seg av tilbudet. Utviklingssjef i Fotballstiftelsen, Selim Emeci, er svært fornøyd med å lande en avtale med MFK.

– Vi har hatt en drøm for 2019 å signere Molde Fotballklubb. Det er en virkelig storklubb i Norge. Gatelagets spede start begynte i 2011 i Fredrikstad. Siden den gang har vi blitt tjue lag og fått over hundre spillere tilbake i jobb og utdanning. Vi produserer hver uke mellom 3-4000 timer med rusfrihet, og har egentlig blitt en ganske viktig aktør innen rusomsorgen.

Sammen med MFK bidrar Fotballstiftelsen med å finansiere tilbudet. Ressurstjenesten i Molde kommune bistår med faglig kompetanse på feltet.

001
Samfunnsansvarlig i MFK Knut Olav Rindarøy (f.v.), MFK-direktør Øystein Neerland, Selim Emeci, Fotballstiftelsen, Helén Rangøy Fladseth, ressurstjenesten, Espen Lindmark, Fotballstiftelsen, og Gro Anita Mundal, ressurstjenesten

– Alle som ønsker kan være med. Kommunen bidrar med rekruttering av spillere og kompetanse gjennom vår kontaktperson Geir Ådne Lervåg. Vi håper omkringliggende kommuner også vil interessere seg for dette. MFK har et større nedslagsfelt enn bare i byen Molde, sier GroAnita Mundal, avdelingsleder i ressurstjenesten i Molde kommune.

Avtroppende administrerende direktør Øystein Neerland er overbevist om at han har funnet riktig mann til å lede MFKs gatelag.

– Knut Olav kjenner klubben veldig godt etter å ha vært spiller her, han kjenner fotballen godt og mekanismene i fotballen. Det å prestere sammen, det å bry seg om lagkameratene og gjøre ting sammen. I tillegg er Knut Olav en veldig utadvent, fin og smilende fyr som jeg tror kommer lett i kontakt med alle mennesker, og det er jo en viktig dimensjon her i tillegg til å være en fotballtrener og en samler rundt laget.

– Ny karriere for Knut Olav i Molde Fotballklubb, og det er vi veldig fornøyde med, sier Neerland.