NTB_ENVVsxWxIwM

2020

Jubel i røde bortedrakter: Magnus Wolff Eikrem har scoret i Wien - Molde er klare for 16-delsfinale i Europa League! Foto: Ronald Zak / AP Photo / NTB

Korona, tomme tribuner, seriesølv, Europa-suksess og en avlyst cup

Denne fotballsesongen skulle bli veldig mye annerledes enn alle andre sesonger. Covid-pandemien dominerte en hel verden hele året. Stadion stengte, ansatte ble permittert, treningen ble begrenset, og seriestarten ble utsatt. Da lagene endelig kunne starte eliteserien, var det for omtrent tomme tribuner og med tett kampprogram. Hvem kunne forestille seg at Molde i snitt ville ha 306 tilskuere i snitt per seriekamp gjennom sesongen?

Kampen om seriegullet ble aldri spennende, da Bodø/Glimt vant omtrent alt - unntatt på Aker stadion. Men sølvet havnet i Molde!

Cupen ble avlyst for første gang siden 2. verdenskrig.

Men i Europa herjet Molde bedre enn noen gang - og tok seg til helt til 8-delsfinale i Europaligaen!

Her finner du alt om kampene:

Spillere 2020:

Keepere:
1 - Andreas Linde (27)
12 - Alex Craninx (25)
52 - Oliver Petersen (19)

Forsvarsspillere:
2 - Martin Bjørnbak (28)
3 - Birk Risa (22)
5 - Sheriff Sinyan (24)
6 - Stian Gregersen (25)
18 - Kristoffer Haraldseid (26)
27 - Marcus Holmgren Pedersen (20)
28 - Kristoffer Haugen (26)

Midtbanespillere:
7 - Magnus Wolff Eikrem (30)
8 - Fredrik Sjølstad (26)
9 - Mattias Moström (37)
11 - Martin Ellingsen (25)
15 - Tobias Christensen (20)
16 - Etzaz Hussain (27)
17 - Fredrik Aursnes (25)
19 - Eirik Hestad (25)
20 - Henry Wingo (25)
22 - Ola Brynhildsen (21)
23 - Eirik Ulland Andersen (28)
30 - Mathis Bolly (30)

Angripere:
10 - Leke James (28)
14 - Erling Knudtzon (32)
37 - Ole Sebastian Sundgot (19)
99 - Ohi Omoijuanfo (26)

Ute på lån: Mathias Ranmark, Emil Breivik, Tobias Hestad og Jakob Ørsahl.

Sluttet i løpet av sesongen:  Daniel Chima Chukwu, Martin Ove Roseth, Vegard Forren, John Kitolano, Tobias Svendsen og Simen Bakkemyr Hagbø.

Trenerteam A-laget:

Erling Moe (hovedtrener), Trond Strande, Per Magne Misund, Børre Steenslid og Ørjan Nygård.

Styre og nøkkelroller:

Odd Ivar Moen (styreleder), Trond Brandeggen (nestleder), Birnir Emilsson (styremedlem), Vivian Nyheim Orset (styremedlem), Bendik Hareide (styremedlem) og Tone Brunvoll (styremedlem).

Les årsmeldingen for 2020 her

Mens vi ventet på fotballen...

14. januar:
Spillerne var tilbake på årets første fellestrening i Akerhallen. Mattias Moström hadde nettopp signert ny kontrakt, det samme gjorde Etzaz Hussain,  og Molde hentet John Kitolano (20) på lån fra Wolverhampton. Samtidig ble Emil Breivik lånt ut til Raufoss også denne sesongen, keeper Mathias Eriksen Ranmark ble lånt ut til Hamkam, mens Jakob Ørsahl Nyland skulle spille for Notodden denne sesongen.

11. februar:
U20-landslagsspilleren Marcus Holmgren Pedersen (19) skrev treårskontrakt med Molde etter å ha rukket 30 A-lagskamper for Tromsø. Samtidig ble det klart at Molde solgte Daniel Chima Chukwu til kinesiske Taizho Yuanda FC. På sine to opphold i Molde rakk han å få med seg 137 kamper, 44 scoringer, tre seriemesterskap og to cupgull.

9. mars fikk vi den første synlige endringen for MFK da klubben valgte å stenge kafeen for andre enn spillere, støtteapparat og ansatte. stengte landet i praksis ned.

12. mars ble det bestemt at kvalifiseringskampene til cupen skulle avlyses, og at landets 128 beste lag skulle starte rett på 1. runde. Slik skulle det imidlertid ikke gå - hele cupen ble bestemt avlyst i september.

Seriestart ble på ny skjøvet fram i tid. Og på månedens siste dag kom meldingen om at eliteserieklubbene fikk lov til å trene i små grupper fra 1. april.

Seriestarten ble i første omgang vedtatt utsatt til første helg i mai, og det ble innført strenge begrensninger for hvordan spillerne skulle kunne trene.
Moldetrener Erling Moe skrev innlegg på MoldeFK-siden til alle i Molde-familien om situasjonen, og spillerne måtte basere seg på individuell trening.

Nedstengningen førte til at Molde FK i likhet med andre bedrifter måtte sende permitteringsvarsel til sine ansatte. A-laget med støtteapparat skulle skånes for permitteringer. Men spillerne ble enige med klubben om 20 prosents lønnsreduksjon.

Molde skulle egentlig sesongstarten mot Kristiansund 13. april, men ingen visste når eller om kampen kunne spilles. Derfor ble det satt i gang kreative løsninger for å ivareta det store fotballengasjementet. Romsdals Budstikke og Tidens Krav samarbeidet om en sending med godt innhold på tidspunktet kampen skulle vært spilt, og klubbenes samarbeidspartnere gikk sammen om å kjøpe «billetter» til «kampen».

Privatpersoner kunne vippse 50 kroner for å være med, og billetten var et lodd i trekningen om fine premier. Totalt ble det solgt 4308 «billetter» til det uvanlige fotballderbyet.

Midt oppi korona-perioden signerte Ola Brynhildsen en 2,5-årskontrakt med Molde. U21-landslagsspilleren kom fra Stabæk. Noen dager seinere ble Vegard Forren fristilt fra sin kontrakt med Molde.

28. mai kom meldingen om at lagene i de øverste divisjonene kunne få spille treningskamper igjen - under strenge smitteverntiltak.

Og nesten tre uker seinere kunne alvoret endelig starte igjen!

Her finner du alt om kampene: