Status Lubbenes

På høy tid med en liten oppdatering angående bane, garderobebygg og klubbhus på Lubbenes.

Banen

Banen på Lubbenes har blitt kjempefin etter renoveringen, og vi får gode tilbakemeldinger fra lagene som har hatt treningstid der i høst.

Banen ble utvidet med et snødeponi mot nord, derfor har det vært mulig å kjøre to 9'er kamper på tvers av banen når snødeponiet ikke er i bruk. Etter at Aker Stadion ble stengt for breddelag pga covid, så var det kjærkomment for våre lag å få tilgang til en full 11'er bane til kamp og trening.

Dessverre ser det nå ut til at banen blir stengt for trening store deler av vinteren. Banen kan ikke benyttes uten undervarme når det nærmer seg minusgrader fordi underlaget blir for hardt. For å drive undervarmen trenger man en varmepumpe. Denne har Molde kommune bestemt at ikke skal kjøpes inn før til neste år.

Det betyr dessverre at banen kun kan benyttes når det er snøfritt og plussgrader denne vinteren.

Garderobebygg og klubbhus

Garderobebygget er satt som trinn 2 av renoveringen av Lubbenes. Totalt var det bevilget en ramme på 43 millioner for utbedring av banen og bygging av klubbhus. Cirka halvparten skulle gå til bane og undervarmeanlegg, mens resten skulle brukes til å bygge et garderobebygg.

Lokalene for Molde FK Bredde sitt klubbhus skal ligge i 2. etg. på garderobebygget. I første del av prosessen ble det jobbet for at kommunen skulle eie garderobedelen i 1. etg., mens Molde FK Bredde skulle betale og eie klubbhusdelen i 2. etg. Molde kommune foreslo i sommer at kommunen kunne bygge begge etasjene, og at Molde FK Bredde i stedet skulle skrive en langvarig leieavtale på klubbhusdelen. For oss i Bredde var det viktigst at huset ble bygget og vi var derfor åpne for denne løsningen.

Velkommen som bortelag!

Etter at banen er renovert står det nå igjen 14,5 millioner kroner til å bygge garderobebygg. Prosessen har tatt tid og i slutten av oktober fikk vi opplyst at administrasjonen i Molde kommune i budsjettforslaget for 2022-2025 hadde foreslått å utsette byggingen av garderobeanlegg på Lubbenes til 2025.

Vi har jobbet inn mot kommunestyret og andre instanser for å få garderobebygget tilbake på budsjettet for 2022, men 18. november i år ble det framlagte forslaget vedtatt av kommunestyret.

Det betyr dessverre at vi fortsatt må ta imot våre gjester fra bortelaget i garderober bygget i 1972.

Det betyr dessverre at dommerne som kommer til Lubbenes for å dømme kamper ikke får tilbud om garderobe eller dusj.

Det betyr dessverre at Molde FK Bredde sitt planlagte klubbhus og lager blir utsatt til 2025.

Vi vet at det er flaut for våre lag å ta imot bortelag og gjester på dette anlegget, men vi er dessverre prisgitt at Molde kommune som anleggseier prioriterer dette.

Få en omvisning i bortegarderoben her.

Parkeringsplassen

Området oppe ved parkeringsplassen og utenfor det eksisterende garderobebygget er en del av reguleringsplanen for området. Vi har ikke fått noen signaler om at det kommer til å bli gjort noe med dette området i nærmeste fremtid eller om det henger sammen med byggingen av garderobebygget som kommer i 2025.

Vi ber derfor våre lag om fortsatt å være forsiktige når man leverer og henter spillere, når spillere kommer syklende eller når man beveger seg mellom garderobebygget og banen. Spesielt gjelder det på ettermiddag og kveld, siden det fortsatt ikke er noen belysning på plassen.

Tove

Hjemmegarderobe