Snubler inn i 2021

Tror det var flere enn meg som hadde gledet seg til å bli ferdige med annus horribilis 2020 og over i 2021 - året alt skulle bli så mye bedre, da vi skulle komme tilbake til normalen og endelig leve slik vi var vant til igjen.

Vi hadde vel ikke ventet at ting skulle bli bedre med det samme vi var ferdige med å skyte opp nyttårsrakettene, men jeg må innrømme at da meldingen fra regjeringen kom søndag 3. januar så føltes det litt som om Erna hadde spent litt kråkfot på oss rett før vi skulle starte en ny sesong mandag 4. januar.

Etter over to uker med juleferie hadde jeg gledet meg til å gå dra på kontoret igjen på mandag og starte planleggingen av 2021 sammen med Jonas og Randi. I stedet ble det hjemmekontor og et forsøk på å skaffe seg oversikt over hva de nye restriksjonene fra regjeringen betydde for lagene våre som hadde planlagt treningsoppstart samme dag.

Jonas har brukt de første arbeidsdagene til å få kontroll på endringer i treningshverdagen for lagene. All innendørsaktivitet er stengt, så da måtte vi få flyttet mest mulig av denne aktiviteten ut. De lagene som har trenere som er studenter på høyskolen fikk et problem, siden høyskolen utsatte den fysiske oppstarten med to uker. De lagene som fikk trene utendørs måtte igjen tilbake til trening med en meters avstand. Det ble plutselig litt andre arbeidsoppgaver enn planlagt på avdeling Sport, men heldigvis er alle lagene våre tilpasningsdyktige og har forståelse for situasjonen. De fleste lagene har kommet i gang med alternative treninger, og resten er på gang.

Randi har startet planleggingen av sesongen 2021.  A-laget starter med sine treninger 18. januar, og allerede 28. januar spiller de sin første treningskamp på Aker Stadion, og da er første åpningsdag for sesongen for kiosken på stadion. Det er alltid i månedene før sesongstart som er travelst for Randi som skal organisere kiosksalget, og det er spesielt utfordrende når hun ikke aner om det blir 0, 600 eller 12.000 publikummere på kampene framover. Det skal bestilles varer, klargjøres kiosker, kalles inn dugnadsfolk, men slik situasjonen er nå er det utfordrende å forholde seg til korte frister og kort planleggingshorisont.

For egen del så er januar tid for årsoppgjør, regnskap og diverse rapporteringer. Det ser ut til at vi lander på beina økonomisk i år også, mye takket være krisepakken fra regjeringen og midlene fra Prosjekt Tilhørighet. Januar er også tid for å få oversikt over alt som skal på plass til seriestart. Alle lister over spillere, trenere, lagledere og andre skal oppdateres. Drakter, sesongkort, lagsutstyr, dommerutstyr og mye annet må bestilles. Heldigvis har jeg gode lagledere i alle treningsgrupper som tar ansvar for sine lag og har stålkontroll på sine lister.

Første uken var det også møte med Molde kommune og Molde Eiendom om videre arbeid på Lubbenes. I kommunestyrevedtaket fra mai 2019 så heter det at både banen og garderobebygg skulle stå ferdig til sesongstart 2020, men det var det ikke så mange som trodde på. Men kommunen har startet på trinn 1, som er å få på plass banen og planen er fortsatt at denne skal være ferdig til bruk sesongstart 2021. Vi krysser fingrene for det, for er det noe vi trenger her i byen så er det mer storbane-kapasitet! Det fikk vi i Bredde merke ekstra godt i sommer når vi ikke lenger kunne bruke Aker Stadion til trening og kamp for våre lag. Formålet med møtet var imidlertid planlegging av trinn 2, som er garderobebygg og klubblokaler for Molde FK. Det har vært litt utfordringer med å sy dette sammen økonomisk med de pengene som var lagt på bordet fra kommunen og klubben, men etter møtet i forrige uke fikk vi sammen justert planer og tegninger slik at vi kunne gå i gang med å tegne og planlegge bygget. All honnør til administrasjonen i kommunen og Molde Eiendom for arbeidet som er gjort, vi gleder oss til å fortelle mer om planene for anlegget. For meg blir Lubbenes en av de prioritert arbeidsoppgavene i året som kommer og fram til vi har bygget på plass.

Så selv om Aker Stadion ligger fredfull og urørt akkurat nå, så er det hektisk virksomhet for alle ansatte og vi gleder oss til det er fullt kjør både her og på de andre banene våre utover.

Tove