Lubbenes - vårt nye hjem?

Kommunestyret i Molde kommune vedtok i juni 2019 å renovere Molde kunstgressbane på Lubbenes inkludert nytt garderobebygg og tilhørende parkeringsplass med en totalramme på 36,9 millioner kroner.

Oppstart skulle være i 2019, med ferdigstillelse i 2020. I vedtaket heter det at "Molde kommune ønsker å signalisere at kommunen fortsatt er interessert i å utvikle området i samarbeid med blant annet Molde Fotballklubb".

TILHØRIGHET er et viktig ord i Molde Fotballklubb. Og det er akkurat det som er nøkkelordet for anlegget på Lubbenes.

— -

Før dette hadde også Molde Fotballklubb bevilget penger til å bygge et klubblokale på Lubbenes. Totalt 7 millioner inkl. spillemidler, der hovedklubben og breddeavdelingen betaler en halvpart hver.

Tilhørighet er et viktig ord i Molde FK. Og det er akkurat det som er nøkkelordet for anlegget på Lubbenes. Træff har sitt anlegg ved Reknesbanen og Rival på Årølia.

Lubbenes er viktig for Molde Fotballklubb og spesielt for Bredde. I dag har breddeavdelingen tre 9'er baner som vi disponerer; Råkhaugen, Tosten og Langmyra. I tillegg leier vi større baner på Aker Stadion, Akerhallen, Reknes, Lubbenes, Årølia og Molde Idrettspark.

Breddebanene Råkhaugen, Tosten og Langmyra er fine baner, men ingen av banene har toalett, kiosk eller tribuner. I Akerhallen får vi bruke sosialrommet og kjøkkenet når vi skal ha møter eller samlinger, men hallen ligger utenfor området der våre spillere bor og er ingen naturlig møteplass for våre lag. Aker Stadion er vår storstue og enkelte breddelag har treninger her. Men stadion er - og skal være - Eliteserielagets hjem og ikke et breddeanlegg, så her har vi også begrenset mulighet til å bruke fasiliteter og lokaler.

Molde kommune startet arbeidet med renoveringen av selve banen på Lubbenes sommeren 2020. Denne skal stå ferdig til seriestart 2021 og vi krysser fingrene for at det skjer. De legger et helt nytt dekke av samme type som blant annet er lagt på den nye banen i Batnfjorden. I trinn 2 skal de bygge et garderobebygg som skal erstatte de gamle garderobene ved badehuset. Det blir fire garderober og to dommergarderober som skal leies ut sammen med banen. Vi i MFK Bredde har anbefalt at de bygger ut fra lisenskriteriene for 2. divisjon herrer, slik at de kan spilles kamper i 2. divisjon på anlegget. Kommunen står også for nytt lys og undervarmeanlegg som skal holde banen myk i vinterhalvåret. Banen utvides litt, slik at det kan spilles to 9'er kamper på tvers samtidig. Området utenfor selve 11'er banen kan da brukes til snødeponi på vinteren for å hindre spredning av granulat i området.

I 2. etasje av garderobebygget kommer Molde FK sine klubblokaler. Her planlegger vi et sosialrom på 100 m2 og et treningsrom på 60 m2. Sosialrommet og treningsrommet skal kunne slås sammen slik at vi har et stort lokale tilgjengelig for større møter, kurs eller sosiale samlinger for lagene våre. I sosialrommet vil det også være mulighet til å koke kaffe og ha en liten kiosk åpen når breddelagene spiller kamper her. I tillegg vil vi få et lager der lagene kan ha et eget avlukke for oppbevaring av baller, kjegler, vester og annet lagsutstyr. Denne delen vil eies av Molde Fotballklubb, mens Molde kommune eier bane og garderobefasilitetene.

Planen er å flytte mest mulig av storbaneaktiviteten for Bredde til Lubbenes, men også å bruke den til yngre lag ved å dele banen på flere treningsgrupper samtidig. I tillegg vil a-laget fortsatt ha sin treningsbane med gress på Lubbenes og AkerAkademiet vil også bruke anlegget til en del av sin aktivitet. Hele Molde Fotballklubb vil derfor få en tilhørighet til Lubbenes.

Området ligger veldig fint til. Det er skjermet fra trafikk, men allikevel med lett adkomst både fra byen på sykkel eller utenbys fra med bil. Du har fjorden og badeplasser rett over veien, og jeg gleder meg til å kunne arrangere turneringer og kamper der i framtida.

På Lubbenes håper Breddeavdelingen å komme HJEM. Her vil vi kunne samle lag på tvers av aldersgrupper, med kioskfasiliteter vil det bli mulig for foreldre å kjøpe seg en kaffekopp mens de ser kamp, laget kan ha spillermøte eller bare en kveld sammen med pizza og brus. På Lubbenes håper vi å skape en ramme som gjør det lettere for foreldre og spillere på laget å bli kjent med hverandre. Og å bli kjent med de andre foreldrene og spillerne i Molde Fotballklubb. Det har vært jobbet i mange år med å få på plass et godt anlegg her. Lubbenes vil gi oss muligheten til bygge klubbfølelse og tilhørighet på en helt annen måte enn vi noen gang har kunnet gjøre tidligere. Vi gleder oss!

Tove