For dyrt med utenlandsk trener

Som i tidligere sesonger foregikk innetreningen i 1939 i Utstillingshallen. Det ble lagt stadig mer vekt på treningen, og det ble arbeidet iherdig med å skaffe en habil trener til klubben. MFK og Træff ble enige om en felles trener, og det var faktisk snakk om å skaffe en trener fra Østerrike eller Tsjekkoslovakia. Dette ble det ikke noe av, og man gjorde forsøk på å hente en kapasitet fra England. Dette ble imidlertid for kostbart for klubbene, og arbeidet med å skaffe en felles trener fra utlandet ble oppgitt.

REKRUTTERINGSARBEID

Man hadde fått øynene opp for verdien av rekrutteringsarbeidet, og i 1939 ble forholdene lagt bedre til rette for junior- og guttespillerne i klubben. De fikk egen oppmann, og det ble arrangert kamper både innen- og utenbys.

I en kretskamp slo Romsdal Nordmøre 2-1. Molde FK hadde fire spillere på kretslaget: Olav Lange, Jon Berg, Ivar Melsæther og Sigurd Solstad.

Ennå var ikke fotballspillerne mer spesialiserte enn at de kunne delta i annen idrett. Vi har alt sett at Molde FK slo Træff i en stafett i Molde.I 1939 gjentok de bedriften, vant Fotballkretsens stafettløp foran fem andre lag.

Med på stafettlaget denne gangen var Rolf Andersen, Sigurd Solstad,Jon Berg, Oddvar Berg, Sven Erlandsen, Helge Holst, Edmund Holst, Johan Furseth, Jan Schneider og Otto Hagen.

I fotballens Norgesmesterskap vant MFK 5-0 over Sunndalen. Men så fikk man uventet problem med bysbarnet Træff. I første kamp ble det 1-1, og så vant Træff omkampen 2-1.

FIRE KAMPER MOT TRÆFF

Det var fortsatt mange kamper mot nabobyenes lag, og i kamplisten finner vi også dette året kamper mot tyske skipsmannskap. Vi merker oss at Molde FK dette året spilte fire kamper mot Træff. Det ble to uavgjorte og to tap.

A-laget vant 1.divisjon og spilte opprykkskamper. Mot Langevåg ble resultatet.3-3, mens det ble klar seier 4-1 over Troll, Rindalen. Dermed var MFK klar for spill i Norgesserien.

Mestre i 1.divisjon 1939: Johan Furseth, Jan Indbjør, Edmund Holst, Rolf Solstad, Arne Årø, Jon Berg, Ivar Melsæther, Thor Michelsen, Sigurd Solstad, Rolf Høgseth og Rolf Andersen.

Styret i 1939: Bernhard Hestad (formann), Ola Kosberg, Johan Hammerø, Angell Olsen, Falk Jacobsen.

Uttagningskomite: Angell Olsen, Otto Rasmussen og Alf Strande.

Resultater fra 1939:

MFK-Ålesund 2-2