1938

Caspar Smith blir ny trener

1938 ble et år med flotte sportslige resultater. Klubben hadde nå fått Caspar Smith som trener, og treningen startet 12. februar i Utstillingshallen.

1938

Fridtjof Bjørset var fortsatt formann i styret. Med seg i ledelsen av klubben hadde han dette året: Falk Jacobsen, Olav Lange, Nils Nilsen og Mathias C. Hall.

Sesongens første kamp gikk 1. mai da Braatt ble slått 2-1. I serien ble byrival Træff nedsablet med hele 8-0. A-laget vant 1.divisjon og var klar for to opprykkskamper. Den første av disse endte med tap for Nordlandet. Sykkylven trekte seg fra den andre.

1.divisjonsmestrene 1938: Johan Furseth, Olav Lange, Edmund Holst, Sven Erlandsen, Arne Aarø, Jon Berg, Sigurd Solstad, Ivar Melsæther, Rolf Høgseth, Oddvar Berg og Rolf Andersen.

2.divisjonsmestre samme år: Henry Johansen, Jan Indbjør, Mikal Fosseide, Jan Sandberg, Asbjørn Holst, Erling Ukkelberg, Kåre Ukkelberg, M.Lange, Alf Strande, Bernhard Hestad ogSverre Brekken.

I kretsmesterskapet klasse A ble Molde FK nr.2, etter Veblungsnes.

Molde FK og Veblungsnes endte på samme poengsum, men målforskjellen var til Veblungsnes sin fordel.

B-laget tapte finalen i kretsmesterskapet med 1-3 mot Vågstranda.

I 1938 ble det spilt 19 A-kamper. Hele 15 av dem endte med Molde-seier, mens de resterende fire endte med tap.

Det gikk godt for B-laget også. De vant 7 av 9 spilte kamper. En kamp endte uavgjort og en endte med tap.

I en kretslagskamp mot Sunnmøre ble resultatet 5-5, og følgende spillere fra Molde FK var med:Arne Aarø, Olav Lange, Ivar Melsæther, Rolf Andersen og Johan Furseth. Sistnevnte var reserve, men fikk spille en del av kampen.

Etter den flotte sportslige innsatsen slo styret i Molde FK skikkelig til. Kr.250,- ble bevilget til busstur til finalen i Norgesmesterskapet. Kampen gikk i Briskebyen mellom Mjøndalen og Fredrikstad. 20 av klubbens medlemmer ble med på turen. De fleste av disse var aktive spillere, og turen ble meget vellykket og lærerik.

Årets siste kamp ble spilt 17. desember! Den gikk mot Træff i strålende, men kaldt vær. Inntekten av kampen gikk til en nødlidende familie på Vevang.

Kamper i 1938:

MFK-Braatt2-1