1926-1928

Mye arbeid, lite fotball

1926 - KR.255 TIL ARBEID MED IDRETTSPLASSSEN

I 1926 satt følgende i styret: Hans Hestad, Oddvar Rasmussen, Rudolf Rasmussen, Ansgar Thornes og Ellef Andersen.

Hans N. Hestad (1926)

Dette året kom man opp i hele 20 kamper, og målforskjellen var god: 77-50.

Det som kom til å prege de kommende årene, var arbeidet med den nye fotballplassen. Klubbstyret bevilget kr.255,- til dette arbeidet.

Mørebyenes Fotball-liga ble stiftet, og Molde FK fikk første aksje i en ny pokal oppsatt av Møre Distriktslag for Idrett. De første årene ble det spilt mange uavgjortkamper mot KFK, og i 1926 kom nok et uavgjort resultat, 3-3. De to møttes en gang til dette året, og da ble KFK nedsablet med hele 8-2. Det begynte tydeligvis å bli sving på sakene, for Langevåg ble slått 7-1 og Braatt 5-0. Mot Ålesundslagene ble det bare tap.

Kamper i 1926:

MFK-KFK8-2
MFK-Braatt2-3
MFK-Braatt5-0
MFK-KFK3-3
MFK-Langevåg7-1
MFK-Rollon3-7
MFK-Ålesund1-2
MFK-Ålesund0-2
MFK-Ålesund0-3

1926 Lagbilde

1927 - ØKONOMISKE VANSKER

Bildet bak f.v: Alf Strande,Bernhard Hestad, Arthur Elvsås, Ansgar Tornes, Hans N.Hestad, Ivar Rasmussen, Fridtjof Bjørseth, Kasper Strande. Foran f.v: Ellef Andersen, Alf Lie, Magnar Strande.

Fordi man året før hadde bevilget den store summen til idrettsplassen, fikk MFK økonomiske vansker i 1927. Dessuten var det liten interesse blant spillerne, og det var faktisk vanskelig å stille et stabilt lag.

Ansgar Tornes var "primus motor" på laget. På slutten av 1927 kom laget i vanskeligheter. Enkelte av spillerne reiste fra byen, og andre på laget la fotballen på hylla. Inn på laget for gode, rutinerte spillere kom 6 unggutter (16-åringer).

Oddvar Rasmussen (1927)

I klubbavisas første nummer skriver en av disse (det finnes ikke navn på forfatteren i klubbavisa): -Vi hadde nylig fått på oss langbukser, så vi skulle nok stå for denne støyt å representere MFK's A-lag. Imidlertid viste det seg fra kamp til kamp at dette her ikke var så enkelt som en hadde tenkt det. Det gikk for oftest den veg høna sparker. Vårt lag gikk fra tap til tap, og vi var helt oppe i 14-0. Ja , jeg tror at skulle vi seks unge spillere tatt (om en må si) eksamen i teori, hadde vi strøket alle sammen. Det var teorien som fullstendig manglet. Det vi ikke manglet, var kondisjon-vi løp sikkert en 10 000 meter under en kamp (ja, iallfall 9999.

Ansvarlige for styre og stell dette året var: Oddvar Rasmussen, Ludvig Nustad, Rudolf Rasmussen, Ellef Andersen og Sig.Reitan. De 19 kampene som ble spilt, var ikke så mye å glede seg over. Vi registrerer 41 scorede mål mot 78 innslupne.

Av kampene tar vi med:

MFK-Braatt1-4
MFK-KFK1-2
MFK-Braatt3-4
MFK-KFK2-4
MFK-Braatt4-1
MFK-KFK1-3
MFK-Vågen5-3
MFK-Ålesund2-2
MFK-Rollon3-1
MFK-Ålesund4-8
MFK-" S/S Oransey"1-1
MFK-" S/S Arcadian"3-3
MFK-" S/S Ranchi"7-1
MFK-" S/S Oransey"3-0

1928 - Store tap mot Kristiansund

Også 1928 ble nok et vanskelig år, både sportslig og økonomisk. Men arbeidet med idrettsplassen gikk heldigvis fremover, takket være stor interesse blant byens idrettsungdom.

Da årets første hjemmekamp skulle spilles, var ca. 6000 kvadratmeter planert. Et stort arbeid ble utført med utgraving, tilkjøring og steinsetting. Det svar ikke rart at mange, med den tids utstyr, var tvilende til om man maktet den store oppgaven. Men ettersom arbeidet skred frem, våknet interessen blant byens befolkning. I klubbens protokoller heter det at "mange la sin aftentur oppom banen for å se hvordan arbeidet skred frem."

Tysk krigsskip

Idrettsungdommen gjorde en fremragende jobb, men dessverre gikk arbeidet ut over de sportslige resultatene. De seks nye ungguttene som kom inn på laget året før, manglet rutine og teoretiske kunnskaper. Men vilje og kondisjon hadde de.

Det ble mange tap, men heldigvis bedret det seg utover i sesongen. Klubben dokumenterte gryende form ved å vinne pokalfinalen med 2-1 over KFK.

Et par uker tidligere hadde Molde-guttene tapt 2-14 mot samme motstandere, så det var da fremgang.

Som vi har sett, hadde Molde fortsatt besøk av marinebåter, og mannskapet på disse fartøyene var tydeligvis svært fotballinteresserte. I 1928 stilte krysseren "Schlesien" opp mot både A-laget og B-laget til MFK. Både A- og B-laget tapte, henholdsvis 1-5 og 0-3. Enda verre gikk det da MFK møtte erkerivalen KFK og tapte 0-10 og 2-14!

Kamper i 1928:

MFK-Braatt0-4
MFK-KFK2-14
MFK-Braatt1-2
MFK-KFK0-10
MFK-KFK2-1
MFK-"Svithun"1-2
MFK-Schlesien1-5

Klubbstyret i 1928: Rudolf Rasmussen, Arne Mordal, Wilh. Hokstad, Malv. Rønning og S.Reiten.

Publisert: 08.05.2017, oppdatert: 20.06.2017
Skrevet av: Olaus Brunvoll