Resultater fra breddeundersøkelsen

I november sendte vi ut Breddeundersøkelsen 2021, her er hva dere svarte.

Molde FK Bredde sender hvert år ut en spørreundersøkelse til medlemmer, foresatte, faste i kiosk og andre involverte rundt breddeavdelingen. Undersøkelsen er ment å ta tempen på hva som er viktig for medlemmene og få svar på noen konkrete problemstillinger som vi jobber med. I år hadde vi fokus på spørsmålene rundt dugnad og drakter.

Demografi

Undersøkelsen ble sendt ut på e-post og publisert i våre kanaler på Facebook. Vi fikk 171 svar, noenlunde likt fordelt på kjønn. 63 % av de som har svart er foresatte til spillere, 18 % er spillere og 24 % er trenere eller lagledere. Resterende som har svart er medlemmer av team, styre, faste i kiosk og lignende.

Tilhørighet

Vi ønsker å måle hvilken tilhørighet de involverte har til klubben over tid. På en skala 1-6, der seks er høyest, så er gjennomsnittet en tilhørighet til Molde Fotballklubb på 4,22. 46 % har svart enten 5 eller 6 på spørsmålet.

Dugnad

Den viktigste inntektskilden for Molde FK Bredde er kioskdriften på Aker Stadion. Alle inntektene fra kioskdriften går til Bredde og det står for cirka 35 % av inntektene våre.

36 % av de spurte vet ikke at inntektene fra kiosken går uavkortet til MFK Bredde. Det er klart at dette har noe å si for å motivasjonen for å stille på dugnad, så her har vi en jobb å gjøre!

Årsaken til at vi kan tjene penger på kiosken er fordi kioskene er driftet på dugnad. Skulle vi ha betalt folk til å stå i kiosken ville breddeavdelingen gått med cirka en halv million i minus på kioskdriften i 2019. Hver dugnadsøkt som blir lagt ned i kiosken har en verdi for oss, og vi måtte betalt 1000-2000 kr pr dugnadsøkt.

Dugnadsånden er i endring og det blir vanskeligere for hvert år å få de som er dugnadspliktig til å stille opp på de tre obligatoriske dugnadene pr år. Vi forstår at enkelte har en travel hverdag, og vi ser derfor på muligheten for at man kan betale i stedet for å stille opp på dugnad.

På spørsmål om man fikk muligheten til å betale 1000 kr pr dugnad for å slippe å stille på dugnad i kiosken på Aker Stadion, så svarer 61 % av de som har svart de er dugnadspliktig nei. 22 % svarer at de kunne betalt for å slippe dugnad, og 17 % vet ikke.

Drakter

I Molde Fotballklubb Bredde kjøper alle spillerne sin drakt hvert år. Vi får av og til innspill om at enkelte ønsker å endre denne praksisen, men både i 2020 og 2021 har breddestyret vedtatt å fortsette med eksisterende løsning.

Vi ønsket derfor å vite hva medlemmene mener om saken, og la inn et spørsmål om det i undersøkelsen. Vi skisserte fire forskjellige løsninger, og ba om at dere rangerte hvor attraktive de forskjellige løsningene var på en skala 1-6, der 6 er en veldig god løsning.

Å beholde dagens løsning var den løsningen som kom best ut. Like bak kom løsningen der ungdoms- og seniorfotballen beholder dagens løsning. Barnefotballen har en blå, nøytral drakt som IKKE er lik resten av klubben. Du kjøper ny når drakten har blitt for liten. Drakten må byttes når det kommer nye sponsormerker eller utstyrsleverandør.

Satsningsområder 2022

Mot slutten av undersøkelsen stilte vi et åpent spørsmål hva du mener vi bør prioritere å jobbe med i 2022. Det var mange gode svar som er synliggjort i ordskyen under. Ansatte og styret vil ta dette med seg når vi jobber med strategi i 2022.

Undersøkelsen ga mange gode svar og innspill som vi tar med oss i arbeidet videre. Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare, dette er nyttige innspill i vårt arbeid!

En presentasjon av svarene finner du her.

Vi vil på fredag legge ut en sak med svar på en del konkrete spørsmål og innspill som kom inn på de to åpne spørsmålene på slutten.