Utslått

Molde hentet seg opp to ganger etter at Monaco hadde tatt ledelsen. Dessverre kom vi til kort når det hele skulle avgjøres på straffer.

De fremmøtte på Aker Stadion fikk onsdag kveld servert en særdeles velspilt og underholdende kamp fra to sultne og angrepsvillige lag.

Hjemmelaget ble nok med rette sett på som en underdog før kampen, som skulle spilles i godt, nordvestlandsk snøvær.

Men de som trodde Monaco skulle få det enkelt, tok feil.

For det var hjemmelaget som startet best. Molde stod høyt i banen og vant alle dueller de første fem minuttene. Et heltent, blått lag som ønsket å vise seg fram, presset de røde høyt, og vi kunne fort ha scoret tidlig.

Men så er vi uheldig.

Etter at Monaco omsider hadde fått kjenne på ballen, tar de turen opp langs venstresida. Venstreback Silva slår et hardt innlegg, og Byttingsvik i mål er særdeles uheldig og glipper ballen over linja.

Etter dette tok Monaco sakte men sikkert over. De flyttet ballen fort, og kom til to store muligheter, men Byttingsvik i målet gjorde seg stor da bortelaget kom alene igjennom på en kontring, og han fikk avverget situasjonen.

Det så lenge ut til at vi skulle gå til pause med 0-1 i sekken.

Men så dukket Gussiås opp.

Markovic er god når han driller to mann på Monacos halvdel, han spiller videre til Svendsen, som videre finner Hagbø. Hagbø slår kontant inn på bakerste, der ligger Gussiås og lurer, og vi utligner på overtid i første omgang.

IMGL2656
Gussiås setter 1-1 rett før pause (Foto: P.T.Nilsen)

Andre omgang starter som den første.

De blåkledde er heltente og kjører på uten å få uttelling, i stedet er det Monaco som skal starte ballet best.

For etter kun fire minutter ut i den andre omgangen scorer Monaco etter en corner. Corneren ender på motsatt side, der slås den inn på nytt, og keeper Byttingsvik redder første forsøk, men ikke andre. Dermed står det 1-2.

Så skulle vi få se et øyeblikks magi fra hjemmelaget.

Tobias Svendsen vinner et frispark godt inne på bortelagets halvdel. Han tar frisparket fort, og spiller ballen til en medspiller. Svendsen får tilbake ballen, og ser seg aldri tilbake når han først legger opp til et nydelig veggspill, før han fosser inn i feltet og elegant setter ballen bak Monacos keeper. Et strålende angrep og mål fra unggutta.

Herifra er kampen jevn. Ingen av lagene skaper all verdens av sjanser før Markovic plutselig er sendt igjennom med en Monaco-stopper på slep.

Litt seig etter nesten 90 minutter blir touchen akkurat for lang til at spissen får kontroll på kula, og keeper får avverget i siste sekund.

Flere mål blir det ikke, og det hele må avgjøres på straffer.

Begge lag gjør jobben på sine to første straffer. Deretter er det Christian Dahl sin tur, som skyter til høyre for keeper, som går riktig og redder. Det samme gjør keeper på Mordals straffe, og blir den store helten denne kalde februarkvelden.

Årets Europa-eventyr er over for våre blåkledde unggutter, men én ting er sikkert: dette er ikke siste gang vi kjekker oss mot de store.

PS: Av våre 11 startende i dagens kamp, var det 10 lokale gutter. Én fra Åndalsnes, én fra Volda og åtte fra Molde.