Sterk borteseier i Haugesund

Molde reiste søndag til Haugesund for å spille det som historisk sett har vært en vanskelig bortekamp. Søndagens batalje ble heller ingen enkel kamp.

Etter årets første serierunde som endte 5-0 mot Sandefjord hjemme, var det nå duket for en tøff bortekamp på gress i Haugesund.

De siste tre serieoppgjørene der har endt med poengdeling, men i fjor høst vant vi 2-0 i cupen, og forrige gang lagene møttes på Aker Stadion vant vi 1-0 etter mål av Babacar Sarr.

Det skulle ikke bli noen kamp der små- og finspill stod i høysetet. Et vanskelig underlag gjorde at kampen gjennom var preget av langpasninger, tøffe dueller og kriging.

Molde best i gang

Etter at hjemmelaget allerede etter to minutter skaffet seg kampens første corner, var det vi som tok over kampen. Fredrik Brustad stormer mot mål fra sin høyreside, men avslutningen går dessverre rett på keeper.

Noen minutter senere ruller vi fint opp på venstrekanten. Petter Strand slår inn på Fredrik Aursnes som får med seg ballen og avslutter i stolpen med venstrefoten sin.

Vi fortsetter trykket, og minuttet etter får samme mann ballen mellom stengene. Mathias Normann slår et glimrende innlegg fra høyre, der stuper Fredrik Aursnes frem og stanger Molde i ledelsen.

tcad520b

Fredrik Aursnes og Petter Strand jubler etter målet (foto: Scanpix)

Etter dette er det ingen av lagene som skaper noen særlig farligheter. Banen virker å spille flere av spillerne et puss, og det er vanskelig å få etablert noe spill langs bakken, og det slås ofte høyt og langt fra begge lag.

Etter 35 minutter er Amang frempå på Haugesunds venstreside, men innlegget går rett i klypene på hjemmelagets keeper.

Fredrik Aursnes avslutter omgangen med et skudd fra 18 meter, som går rett på keeper.

Vi går til pause med 1-0.

- Vi må være mer aggressive

Det sa Ole Gunnar Solskjær til Eurosport i det laget hans entret banen for de siste 45 minuttene.

Denne omgangen starter roligere enn den frøste, og først etter 53 minutter smeller Gytkjær til etter en corner. Skuddet er lavt og hardt, men reddes av Andreas Linde.

Etter 55 minutter må Thomas Amang ut etter en smell, inn kommer Erling Braut Håland.

Etter 58 minutter skaper vi en stor sjanse etter flott spill. Brustad slår 45 grader inn til Mathias Normann som danser seg forbi en forsvarer før han smeller til. Skuddet går i kollega Petter Strand, og ender til slutt opp hos Eirik Hestad som vender bort en forsvarsspiller før han avslutter med høyre. Ballen heades ut og til en corner. Corneren ender i ingenting.

Hjemmelaget sliter med å knekke Molde-koden, og alle avslutningsforsøk skjer fra utenfor 16-meteren til Molde.

Etter 62 minutter er innbytter Håland farlig frampå. Kristoffer Haugen spiller vegg med Eirik Hestad før han slår inn på første til Håland som header ballen like utenfor. Fint spill av bortelaget.

Minuttet etter er det hjemmelaget som skaffer seg en stor mulighet. Skuddet fra Gytkjær er hardt og lavt, og stusser i den humpete gressmatta før Linde slår ballen ut til corner. Heller ikke dette hjørnesparket ender i noe annet enn klarering.

Babacar Sarr er centimetere fra å få tåa på ballen i Haugesunds felt etter 82 minutter etter et frispark fra høyre, ballen stryker bakerste stolpe og ut.

På overtid står Haugesund høyt og presser Molde langt ned i egen boks. Vi ofrer oss og blokkerer alle skuddforsøkene som Haugesund varter opp med.

Dommeren blåser av kampen, og vi tar en sterk borteseier i Haugesund!

Det er ennå ikke for sent å kjøpe sesongkort.