Leo Skiri Østigård klar for Brighton FC

Premier League-klubben kjøper midtstopperen fra Molde Fotballklubb.

Leo Siri Østigård var forrige uke på besøk hos klubben i England for å se på forholdene og diskutere sin personlige kontrakt.

Klubbene bekrefter nå at det blir en overgang for den 18 år gamle midtstopperen fra Åndalsnes, som dermed har spilt sin foreløpig siste kamp for Molde Fotballklubb.

– Vi kan i kveld bekrefte at Leo Østigård er klar for Brighton. Vi har vært i forhandlinger over litt tid, og klubbene ble i dag enige om en overgang med umiddelbar virkning, sier administrerende direktør Øystein Neerland i Molde Fotballklubb.

Leo Siri Østigård har det siste halvåret vært på utlån i 1.divisjonsklubben Viking, hvor han har spilt 13 kamper for A-laget. Leo har 1 Eliteseriekamp for Molde, men 30 kamper for Molde 2, og en rekke kamper på aldersbestemt lag. Han har vært kaptein for Moldes juniorlag som har tatt cupgull de to siste årene.

Leo har også vært kaptein på U19-landslaget som i juli spilte U19-EM i Finland. Totalt har Leo 34 kamper for ulike aldersbestemte landslag.

– Jeg ønsker Leo lykke til i Premier League. Jeg håper å få se ham på banen og spille kamp for dem. Vi har sterke midtstoppere i troppen her, som gjør at vi ikke har fått brukt Leo, sier manager Ole Gunnar Solskjær.

– Vi skal følge godt med Leo i framtida, og håper han lykkes i Brighton. Det er alltid artig å følge med på spillere som vi har vært med på å utvikle her i klubben, og at måten Molde FK jobber på gjør at spillerne blir aktuelle for større oppgaver i andre ligaer, sier Solskjær.

Brighton & Hove Albion FC rykket i 2017 for første gang opp til Premier League, og ble nr. 15 i sin første sesong på øverste nivå i England.Årets Premier League-sesongen starter de borte mot Watford 11. August.
Brighton har Mathias Normann i stallen, som vi har hatt på lån i Molde tidligere. Vegard Forren signerte også med klubben i mars 2017 men fikk ikke spille noen kamper for klubben før opprykket ble sikret og Forren kom til Molde.

Molde Fotballklubb takker Leo for tiden i klubben og ønsker ham lykke til videre i det som kan bli en spennende karriere som internasjonal toppspiller.