Lekestue!

Etter den fenomenale oppvisningen mot serieleder Brann forrige helg, var det Vålerenga som skulle prøve å jekke ned Solskjærs menn da de gjestet "Rosenes by" søndag.

Men Vålerenga visste det ikke skulle bli enkelt å komme til Molde.

Bortelaget har nemlig skremmende statistikk på Aker Stadion før denne kampen; vi må faktisk tilbake til 2011 for å snakke om sist de scoret i Molde, og det var Harmet Singh som fant veien til nettmaskene mot sin da fremtide arbeidsgiver. De to siste sesongene har endt med 4-0-tap for hovedstadslaget.

Tidlig Molde-mål

Og det startet ikke særlig bra denne gangen heller. Allerede etter fire minutter finner hjemmelaget nettmaskene.

Moldes yngstemann, Braut Håland, tar på seg hovmesterrollen når han serverer Moldes eldstemann, Mattias Moström, som enkelt setter ballen til høyre for keeper, og Molde får en kjempestart på denne rundens hovedkamp.

td015ea6
Molde med 1-0 etter fire minutter. (Scanpix)

Vålerenga våkner

Etter det tidlige målet var det fortsatt Molde som holdt mest på ballen, men bortelaget så ut til å våkne etter den tidlige kalddusjen.

14 minutter er spilt når Vålerenga får sin første store mulighet. Carvalho får ballen på høyre inne i Moldes sekstenmeter, men skuddet går i nettveggen og til utspill fra Andreas Linde.

Corner er mål

Det står 21 minutter på klokka når Molde dobler ledelsen.

Hvem er sist på ballen?

Erling Braut Håland, selvfølgelig.

Corneren svinges inn fra venstre, Babacar Sarr forlenger med hodet, og firemålshelten fra forrige helg får en enkel jobb når han har revet seg fri på bakerste, og bredsider ballen i mål.

Corner er mål....igjen

Det tar ikke mer enn seks minutter før den sitter igjen for Molde.

Og rollene byttes om nok en gang.

Etzaz Hussain slår inn fra høyre, og mannen med assisten fra 2-0-målet, Babacar Sarr, stanger ballen i mål og sørger for at det står hele 3-0 før halvtimen er spilt på Aker Stadion.

Vålerenga reduserer

Halvtimen er så vidt passert når bortelaget er på en sjelden visitt i Moldes boks. Sam Johnson er sterk og god når han

Linde henter ut Vålerengas redusering

holder to Molde-spillere unna, før han spiller ballen til Bård Finne som setter reduseringen, og plutselig er det spenning i kampen igjen.

Etter dette var det ingen av lagene som skapte noen store sjanser, og vi gikk til pause med 3-1.

Kjempesjanse for Vålerenga

Andre omgang starter roligere enn den første, men det er bortelaget som kommer til omgangens første store mulighet.

Sam Johnson vinner en hodeduell og plutselig spilles Juklerød alene gjennom med Linde. Sistnevnte gjør seg stor når han redder skuddforsøket, og returen berger kaptein Gabrielsen med hodet. Farlig frempå der, Vålerenga.

Hålands sjette på to kamper

Så gjør han det igjen, 17-åringen.

Eirik Hestad fører ballen fremover i banen før han til slutt slår en perfekt vekta pasning igjennom til Braut Håland, som ikke gjør noen feil når han triller ballen elegant mellom beina på Vålerengas sisteskanse. 4-1 til Molde etter 58 minutter.

td0167f3
Håland setter sin andre for dagen (scanpix)

Chima inn og 5-1

Tomålscorer Erling Braut Håland forlater banen til fordel for spisskollega Daniel Chima Chukwu etter 67 minutter. Og på Nigerianerens første ballberøring sitter hjemmelagets femte for dagen.

Når Vålerengas forsvar somler i egne rekker er Eirik Hestad rask og snapper opp ballen, han tar på seg servitørrollen for andre gang i dag og gir ballen til Chima, som elegant finter bort en Vålerenga-stopper og setter ballen kontant i buret. 5-1 i regnværet på Aker Stadion.

Så var det stopp i Molde. Molde vinner 5-1 og har med det scoret ni mål på de to siste kampene. Dette er godt nytt når de onsdag skal møte Glenovan i årets første Europa-kamp. Returoppgjøret spilles torsdag 19.juli, midt under Molde Jazzfestival!

Molde startet med Linde, Remmer, Gabrielsen, Forren, Haugen, Sarr, Hussain, Hestad, Moström, Braut og Strand