Fyller 106 år i dag

Molde Fotballklubb fyller 106 år i dag., 19.juni.

Akkurat når man begynte å spille fotball i Molde, vet man ikke, men man antar at det var omkring 1900. Det sies at det var en tilreisende offiser som lanserte spillet. Skikkelige baner hadde man ikke, men en by med knappe 3000 innbyggere hadde naturligvis mange grønne pletter som kunne benyttes av ungdommen som fattet interesse for det nye spillet. Man spilte blant annet på Utstillingsplassen, ikke så langt fra der Moldes nye stadion ligger.

Hvor mange spillere det var på hvert lag, avhang av hvor mange det var som møtte opp. Det var ikke alltid man hadde mål når man lekte med ballen. Regler hadde man naturligvis ikke ennå, og spillerne hadde ikke faste plasser på laget. Mange foreldre var redd for at ungene skulle begynne med fotball, for sporten ble betraktet som svært rå. Det var kanskje ikke så rart, for det ble mange skader når en gjeng mannfolk kjempet om en ball i et spill uten regler.

Fotball var imidlertid kommet for å bli, og det gikk ikke lenge før sporten kom inn i organiserte former.

Klaus Andersen (1911)

Det var Klaus Andersen, en av datidens ildsjeler når det gjaldt idrett som inviterte alle som var interessert i fotball, til et møte på Utstillingsplassen 19. juni 1911 kl.19.00. Interessen for det nye spillet var nok stigende, for førti unge menn møtte opp på Utstillingsplassen. 32 unge menn meldte seg allerede første kveld som medlemmer av den nye klubben.

Samme kveld valgte man også styre, og det fikk denne sammensetningen: Formann: J.F. Dahl, kasserer: P.B.Bjurstrøm, styremedlemmer: Ottar Eeg, Jostein Bækkelund, Aksel Aas. Varamedlemmer til styret: Oskar Stamnæs, Karl Groven og Oscar Steen.

Les mer om vår rike historie her.

Bildet øverst i artikkelen er et lagbilde fra 1919. Foto: Birkeland.