2012 - Januar

Mandag 16.januar samlet Ole Gunnar Solskjær spillerne sine til årets første treningsøkt i Akerhallen.  Fem av spillerne hadde gyldig fravær: Opptatt med landslagsspill. I Bangkok møttes Norge og Danmark og spilte 1-1. Moldes nye midtstopper, Even Hovland, spilte hele kampen. Magnus Wolff Eikrem spilte det siste kvarteret, mens Jo Inge Berget satt på benken under hele kampen.

Ole Gunnar Solskjær ønsket seg to nye klassespillere til klubben, og ifølge lokalavisa hadde han flere utlendinger på blokka. Noen måtte erstatte Thomas Holm, som hadde gått til Fredrikstad, og Makhtar Thioune, som var på utlån til Karlsruhe.

MFK-spillerne ble testet for å finne ut om de hadde skjøttet egentreningen i juleferien. Manuellterapeut Leif Arne Lystad sjekket spenst, styrke og utholdenhet. Spillerne måtte gjennom løpstest, og fettprosenten skulle måles. Nå kunne man sammenligne med fjorårets sesong, og så kunne man se utviklinga utover i sesongen.-Det virker som mange har jobbet veldig hardt i ferien, sa Ole Gunnar.

Daniel Chima Chukwu hadde vært på ferie i Nigeria. Nå var det portforbud i landet, og flyplassene var stengt. Det var grunnen til at Daniel ikke var på plass i Molde til rett tid. Etter noen dager kom han seg med ett av noen få fly som kunne forlate landet. Et par dager etter at Daniel kom seg ut av landet, ble flyplassene stengt igjen. Slik situasjonen var i Nigeria, fikk ikke Daniel skjøttet treningen slik han ønsket.

Den danske treneren Rene Skovdahl som ble hentet til MFK, var ifølge Ole Gunnar Solskjær «den komplette trener.» Dansken hadde tatt UEFAs prolisenskurs- den høyeste trenerutdannelsen i Europa, og Solskjær omtalte i 2011 Skovdahl som «sin viktigste signering for neste år.»

18.januar spilte fem MFK-spillere på det norske A-landslaget. Norge slo Thailand 1-0. Espen Bugge Pettersen voktet målet i hele kampen, og han var lagets kaptein.  Magnus Wolff Eikrem spilte hele kampen som midtbaneanker.  Even Hovland spilte også hele kampen, mens Vegard Forren og Jo Inge Berget spilte en omgang.

Et par dager senere møtte Norge Sør-Korea og tapte 0-3. Espen Bugge Pettersen voktet målet i hele kampen. Vegard Forren, Magnus Wolff Eikrem og Even Hovland fikk en omgang hver.

23/1: KRISTIANSUND-MFK: 2-1

Årets første treningskamp gikk mot Kristiansund. I Kristiansund så 530 tilskuere at fjorårets seriemestre fikk vansker med hjemmelaget. Kristiansund tok ledelsen etter 33 minutter. I det 70.minutt økte ledelsen til 2-0, og så reduserte Simon Markeng for MFK fire minutter senere.

Laget: Elias Valderhaug, Martin Linnes (Magne Simonsen fra 46.), Kristoffer Paulsen Vatshaug (Ivar Furu fra 46.), Sean Cunningham, Ole Martin Rindarøy (Knut Olav Rindarøy fra 46.), Ruben Vågen(Andreas Hollingen fra 46.), Magne Hoseth (Magnus Stamnestrø fra 46.), Mattias Mostrøm (Zlatko Tripic fra 46.), Simon Markeng, Vini Dantas (Daniel Chima Cukwu fra 46.), Davy Claude Angan (Karim Camara fra 46.)

MFK-målmann Sivert Viken Beinset ble i slutten av januar tatt ut til G19-landslaget som skulle spille firenasjoners turnering på La Manga. En annen MFK-keeper, Ola Herman Opheim, ble tatt ut på G17-landslaget til samme turnering.

I slutten av januar var Molde på treningsleir i Benidorm med følgende spillere: Espen Bugge Pettersen, Elias Valderhaug, Magne Simonsen, Martin Linnes, Joshua Gatt, Kristoffer Paulsen Vatshaug, Even Hovland, Børre Stenslid, Vegard Forren, Sean Cunningham, Knut Olav Rindarøy, Andreas Hollingen, Magnus Wolff Eikrem, Daniel Berg Hestad, Mattias Mostrøm, Simon Markeng, Daniel Chima Chukwu, Davy Claude Angan, Vini Dantas, Zlatko Tripic, Karim Camara, Magnus Stamnestrø, Jo Inge Berget, Pål Erik Ulvestad og Magne Hoseth (kom et par dager etter de andre).

29/1: MOLDE- OLIMPIJA LJUBLJANA: 2-1

Under treningsoppholdet i Spania spilte MFK flere kamper. Den første gikk mot det slovenske laget Olimpija Ljublijana, og Molde vant 2-1. Jo Inge Berget ga Molde ledelsen etter 23 minutters spill, og det stod 1-0 ved pause. Slovenerne utlignet i det 77.minutt, og så scoret Zlatko Tripic Moldes andre mål i det 81.minutt.

Laget: Espen Bugge Pettersen, Martin Linnes, Kristoffer Paulsen Vatshaug (Knut Olav Rindarøy fra 80.), Vegard Forren, Magne Simonsen, Daniel Berg Hestad (Karim Camara fra 60.), Magnus Wolff Eikrem, Jo Inge Berget (Magnus Stamnestrø fra 73.), Zlatko Tripic, Davy Claude Angan (Daniel Chukwu Chima fra 72.), Mattias Mostrøm (Sean Cunningham fra 63.)

Da januar nærmet seg slutten, startet spekulasjoner om Øyvind Hoås. Det gikk rykter om at MFK ville kjøpe sin gamle spiller tilbake fra Sarpsborg for 1,5 millioner kroner. Molde skulle ha tilbudt Sarpsborg 500 000 kroner. Det ble imidlertid ikke noe av overgangen. Det gikk også rykter om at John Carew var på veg til Molde, rykter som MFK-manageren bare lo av.

29/1: MOLDE 2-TRÆFF: 1-1

Det ble poengdeling i treningskampen mellom MFK og Træff. De grønne tok ledelsen etter en halvtimes spill. Espen Outzen utlignet for Molde midt i andre omgang. Lagene skulle senere møtes i serieoppgjør i 2.divisjon. Moldetrener Kent Rudning syntes det var godt å komme i gang med kamper, men han la ikke så veldig stor vekt på det unge lagets prestasjoner i treningskampen.

-Vi prioriterte fokus på det defensive i dag, og det ble vel ikke så mange store sjanser for noen av lagene. Vi har godt av å matche oss mot et voksnere seniorlag, sa MFK-treneren.