2008 Desember

Desember 2008

STIG MONSEN IKKE TIL MFK.

2.desember:Stig Monsen var ifølge lokalavisen førstevalget som assistent for Kjell Joneveret. Monsen sa han var smigret over tilbudet, men flere faktorer gjorde at han måtte si nei til tilbudet. Han var forespeilet et års engasjement, men fikk ikke kabalen til å gå opp med blant annet sin nåværende arbeidsgiver.

LØNNENE SKAL NED!

Onsdag 3.desember kunne Romsdals Budstikke skuffe mange fotballspillere: Nå skulle lønningene ned. Mange MFK- spillere måtte regne med at lønna ville falle med mellom 30 000 og 100 000 kroner de neste årene..

MFK- direktøren kunne berolige med at det ikke var aktuelt å forsøke å kutte i nåværende avtaler, slik MFK ble tvunget til å gjøre i 2003..

- Det er kun snakk å justere summene i nye signeringer og i reforhandlinger med nåværende spillere, sa Tarje til RB.

EL AMARI HAR REIST HJEM

Tunisieren El Amari fikk ikke kontrakt med MFK, og han drog hjem til Tunisia. Midtbanespilleren var innleid av MFK fra august til november. El Amari var klubbløs og kunne blitt permanent MFK- spiller. Men MFK fant altså at tunisieren ikke var noe å satse på..

EI FRAMTID UTEN FOTBALL BLIR RART.

Det sa Thomas Mork til Romsdals Budstikke 5.desember etter at det var klart at han ikke ville få fornyet kontrakt med MFK. Trettiåringen hadde håpet på ett år til med de blå-hvite, men han hadde nå fått beskjed fra klubbdirektøren om at man ikke ville satse på ham i 2009..

Thomas hadde nå spilt tolv sesonger for MFK, og det var ingen lett jobb for MFK- direktøren å gi beskjed til Thomas om at klubben ikke ville satse på ham lenger..

Til Romsdals Budstikke sa MFK- direktøren at mange skader og lite spilletid hadde virket negativt inn for Thomas.

FARVEL TIL TONI KOSKELA?

Pr. 5.dsember var det ikke oppnådd enighet om ny kontrakt for Toni Koskela. Han hadde tidligere på året gitt beskjed om at han var interessert i spille utenom Norge. Men finnen hadde spilt seg sterkt opp i siste del av sesongen, og han var i forhandlinger med MFK om forlengelse av kontrakten. Men ifølge MFK- direktøren var det et alt for stort gap mellom finnens krav og klubbens tilbud at han ikke kunne se for seg noen løsning. Toni hadde fått beskjed om hvor langt klubben kunne strekke seg, og Toni måtte melde fra om han var interessert i videre forhandlinger.

- Men i øyeblikket planlegger vi uten ham, sa Tarje Nordstrand Jacobsen til Romsdals Budstikke.

BLIR DET MFK, ÅGE?

Onsdag 8.desember var det klart at Åge Hareide ville trekke seg som landslagssjef, og det gikk ikke lenge før spekulasjonene startet om hans fremtid.. Han ble naturligvis raskt koblet opp mot den ledige sportsdirektørstillinga på Aker Stadion.

- Når en slik kapasitet blir ledig på markedet, og fortsatt vil være en del av fotballen, er det veldig naturlig for oss å ta kontakt med ham for å høre hva han tenker, sa direktør Tarje Nordstrand Jacobsen til Romsdals Budstikke 9.desember.

Og direktøren la til: - Han er en bauta i norsk fotball, og her hjemme er det få som har hans bakgrunn, kompetanse og nettverk. Spesielt på klubbnivå er han sterk, og det er først og fremst det han kan bidra med der som interesserer oss.

Åge ga selv uttrykk for at han hadde flere jobbtilbud, men at han nå først og fremst ville ha ferie.

TROND STRANDE TRÅR GJERNE TIL!

10.desember kunne Romsdals Budstikke fortelle at Trond Strande ikke var fremmed for å spille for MFK igjen. 38-åringen var skadefri og trente nesten hver dag. Nå tilbød han seg å være gratis reserve på MFK i 2009-sesongen.

Trond, som nå var ansatt som instruktør i Akerakademiet, sa det slik til lokalavisa: - Jeg er allerede i klubben og vil mer enn gjerne bidra dersom det blir behov. Midt i finanskrisen ville jeg blitt en særdeles billig spiller som backup i troppen. En liten kampbonus er alt som skal til.

MFK- direktøren satte pris på initiativet til Trond, men åpnet ikke for spill for veteranen:

- Det er en tid for alt, og MFK er ikke i en situasjon der vi trenger å bruke gratis arbeidskraft, sa Tarje til RB med et smil

ERLING MOE ASSISTENTTRENER

- En skitbra løsning, sa Kjell Jonevret da Erling Moe i desember ble ansatt som han assistenttrener.

- For meg har Erling vært førstevalget hele tiden, uansett hvilke navn som har vært nevnt i media eller på ryktebørsen.

Erling Moe var meget godt fornøyd med sin nye jobb:

- Jeg gleder meg veldig til en stor sportslig utfordring. Samtidig vil jeg være så ubeskjeden å si at MFK har gjort et godt og riktig valg, jeg har jobbet sammen med Kjell ei stund nå, og jeg tror vi kan ufylle hverandre på en ypperlig måte, sa den nye assistenten til Romsdals Budstikke.

Og dette var Erling Moe:

* 38 år, fra Molde

* Spilte 2.divisjon og 3.divisjon for Træff og Moldekameratene. La opp i 1997.

* Assistenttrener for Morten Kristiansen i Træff 1998. Hovedtrener 1999-2002

* 2003: Trener for Molde 3.

2004: 50 prosent stilling i breddeavdelingen, utvidet til full stilling i 2005.

* 2006: Ansatt i Akerakademiet

2008: Spillerutvikler i MFK

2009: Assistenttrener i MFK

MO-TALENT TIL MFK?

I desember var MFK i forhandlinger med MO IL om den lovende 18-åringen Jacob Falch Meidell. Unggutten hadde vært kaptein på 2.divisjonslaget til MO i 2008. I november var han på treningsopphold med Molde. Meidell hadde vært linket til Newcastle, og Bodø/Glimt hadde også vist sin interesse for midtstopperen.

Samtidig forhandlet man om utleie/salg av Selemani Ndikumana. Vidar Giske Henriksen som hadde vært utleid til Kristiansund Ballklubb, ville i 2009 bli fullverdig medlem av MFKs A-stall.