1919-1920

Klubben får drakter

Bak f.v: Ingebrigt Bergset (delvis skjult), Hugleik Bekkelund, Angel Olsen, Ole Lien, Ivar Rasmussen, Oscar Legernes, Ansgard Tornes og Ole Elvsås. Foran f.v: Ukjent (Reidar Eeg?), Alf Lie "Gummimannen" og Sigurd Pedersen.

I 1919 bedret økonomien seg etter iherdig arbeid av styret i Molde Fotballklubb. Klubben avholdt et marked , og det gav hele 2.958 kroner i bruttoinntekt. Klubben hadde hatt store utgifter, blant annet til reiser. Dessuten hadde man brukt hele kr.650,- til arbeid på banen.

Ole Lien (1919)

Styret dette året hadde følgende sammensetning: Ole Lien, Sig. Pedersen, Ingebr. Bergseth, K.Helland og Fr. Berg.

Det kan ikke ha vært enkelt å arbeide med fotballklubben, for året etter hadde det vært full utskifting av styremedlemmer. De som fra 1920 hadde ansvaret for driften av klubben, var: K.Sandberg, Ivar Rasmussen, A.Thornes, O.Legernes og Knut Haukebø.

Karl Sandberg (1920)

NYE DRAKTER

1920 ble et stort år for Molde Fotballklubb. Spillerne fikk nye drakter: blå med hvite mansjetter. Det blir også bestemt at klubben skal få sitt eget merke.

Det var fortsatt dyrtid i Norge, og medlemmene i klubben måtte stå på for å bedre klubbens økonomi. Man hadde verken sponsorer eller rike onkler, så pengene måtte skaffes gjennom basarer, fester og andre arrangement.

En fotballtur til Kristiansund kostet over 400 kroner.

Årsberetningen fra 1920 forteller at klubben hadde hatt en av sine beste sesonger.

Prestasjonene på banen var brukbare. Av ni kamper ble tre vunnet, en endte uavgjort og fem kamper tapte de blå-hvite.

Nå fikk klubben sin første trener, kunstmaler Pleijel. Han må ha vært en dyktig trener, for spillerne hadde stor fremgang. Det ble sagt at hadde klubben fått kunstmaleren i arbeid tidligere, hadde man fått atskillig flere seire.

Det var mange som hadde utført en stor jobb i løpet av de første årene i klubbens historie. På generalforsamlingen 25. april ble Ole Lien og Rudolf Rasmussen utnevnt til klubbens første æresmedlemmer. De to ble hedret for fortjenstfullt arbeid for klubben i alle slags verv både på og utenfor banen.

Publisert: 08.05.2017, oppdatert: 20.06.2017
Skrevet av: Olaus Brunvoll