1916

Nordveststorm og haglbyger

3 LAG

I 1916 stilte Molde Fotballklubb med tre lag. Man hadde et A-lag, et B-lag og et old-boyslag. O.Steen og O.Elvsaas var spilleledere dette året. Som vi har nevnt, fikk Kristiansund ny bane året før, og det ble ikke lenger så enkelt for moldenserne å hamle opp med naboene sine.

Det spiltes flere kamper mellom byene i Møre og Romsdal, og 22. juni hadde Romsdals Budstikke følgende annonse:

Kredskamp
mellem
" Rollon ", Aalesund
og
" International ", Molde
Søndag Kl.4 Etrm. paa Idrætspladsen

To dager senere måtte annonsen gjentas, da man hadde glemt å skrive hva det kostet å komme og se kampen. Det var kanskje nødvendig, for nå var prisene steget: 35 øre for voksne og 20 øre for barn!

28. juni hadde Romsdals Budstikke referat fra denne kampen: Kredskampene i Fotball Søndag: " Rollon ", Aalesund, seirede over " International ", Molde, Med 3 mot 1. Aalesunds Fotballklub seirede over " Braatt ", Kristiansund med 2 mot 0.

27. juni spilte "International"s A-lag og B-lag mot hverandre. Etter ordinær tid var stillingen 4-4. Det ble lagt til et kvarter for å få en avgjørelse, og da vant B-laget 6-4.

MISNØYE

I Molde var det tydeligvis ikke alle som var fornøyd med " International" sine prestasjoner på fotballbanen.

30. juni hadde Romsdals Budstikke et innlegg undertegnet " Spiller.":

Skal man dømme efter de to sisste Matcher som " International " har utkjæmpet, maa Spillet og Interessen være paa et lavere Nivaa end tidligere. Det er med Sorg vi Byens idrætsinteresserte se paa at " International " gaar fra det ene Nederlag til det andet. En skulde ha trodd at det sisste Nederlag hadde gitt en Lærepenge, men nei. Interessen og Opmøtet har været like skralt. Nei, Idrætsmænd, slut eder atter sammen om Idrættens Fane, la vi vise vore Motstandere at vi ialfald har Viljen og Interessen, saa vil nok Belønningen komme. Det vil være en Skam for Molde By hvis " International " skal falde ned i B-Klassen, og om det skal ske eller ei avhænger utelukkende av Spillerne selv.

23. september ble det i Romsdals Budstikke annonsert ny kamp:

Fotballkamp
mellem
Kristiansunds Fotballklub
og International B
Søndag 24 de Kl. 4 Em. paa Fotballpladsen
Entre: Voksne 25 øre, Barn 10 øre

Og etter denne kampen26. hadde Romsdals Budstikke det korteste fotballreferatet vi noen gang har sett: Under Fotballkampen Søndag mellem " Kristiansunds Fotballklub " og " International " s B-Hold seirede Kristiansund. Pladsen var paagrund av Regn svært daarlig, saa Spillet berodde meget paa Shancer.

Samme dag finner vi for første gang fotball omhandlet på Romsdals Budstikkes førsteside. En innsender fra Bud hadde dette innlegget:

- Sovidt eg veit hev me her i ytre Romsdalen fleire Fotball-Lag, men til denne Tid hev me arbeidt mest berre paa eigi Hand. Naar eit Lag hev halde paa med aa træna eit Aars Tid, so vonar og ventar me aa faa prøva oss mot utanbygdes Lag. Men me kjenner ikkje kvarandre og daa stend me fast. Og til Molde vaagar me oss ikkje-endaa. Det maatte daa vera mot B-Holdet.Vevang og Bud hev kvar sitt Lag, umlag paa same Alder-eit Aar. Sist Sundag var det Match millom desse tvo Lagi, og Resultatet var 1 mot 1. Det var ein interessant Kamp, som uppmoda til vidare Trening. Me var ogso so heldig aa ha Osv. Lyngstad fraa Kristiansund til Domar, og han gav oss Kritikk og Rettleiding attpaa. Vonar alle Fotball-Lag i Romsdalen tek seg fyre aa faa istand Matcher med kvarandre.

15. oktober spilte Molde FK en kvalifiseringskamp mot kristiansunderne, og det ble en merkelig forestilling. Når en fra før dårlig bane blir utsatt for nordveststorm og haglbyger, så kan man ane hvor vanskelig spilleforholdene ble. Moldes beste spiller, Ola Lien, måtte gå av banen, og Molde FK avbrøt kampen 25 minutter før tiden.

22. april ble det avholdt styremøte i klubben, og følgende er ført i protokollen: -Av bestyrelsen møtte Ingebr.Westad, Rud.Rasmussen og A.Solvang. (se referat fra 1915).
Det ble foretatt valg på formann: P.Dahl valgtes, kasserer Rudolf Rasmussen.

Per Dahl (1915-16)

Formann: P.Dahl