1915

Folk har annet å tenke på

FØRSTE VERDENSKRIG

1915 ble et år uten den store fotballaktiviteten. Den første verdenskrigen overskygget naturlig nok alt. Folk var mer opptatt av å lese om og høre om krigens gang enn av fotball. Slik minnes J.F. Dahl dette året:- Alle var så opptatt om aftnene. Spesielt husker dere vel Lars Aarøsagens opplesning av de overdrevne og sensasjonelle krigskommunikeer fra Annoncebladets trapp hver aften.

På generalforsamlingen våren 1915 ble følgende styre valgt: S.Engelsen, A.Aas, O.Steen, W.Gran og And. Westad. Det ser ut som om det senere er foretatt en reorganisering, for navnene stemmer ikke med protokollen for 1916.

KOMITÉ FOR NY IDRETTSPLASS

Det viktigste på fotballfronten i denne tiden var diskusjonen om hva som kunne gjøres for å skaffe byen en skikkelig idrettsplass. Etter et fellesmøte mellom idrettslagene ble det nedsatt en komité som skulle arbeide med saken.

8. juni 1915 hadde Romsdals Budstikke referat fra en kamp mellom Nordlandets Sportsklub og International i Kristiansund:

Kredsens første Match som avholdtes sisste Søndag mellem " Nordlandets Sportsklub ", Kristiansund contra " International ", hersteds, endte med Utfaldet 6 mot 5 Goals i Moldensernes Favør. Kampen fandt sted paa Kristiansunds nye Idrætsplads, som dog endnu ikke er helt færdig. Pladsen hadde en litt uheldig Beliggenhet, da den var temmelig utsat for Vestenvinden, som tok ganske godt. Spillet blev saaledes et Chancespil, derved forklares en del de mange Goals paa hver side. partierne var nogenlunde like, dog stod vore Løpere høit over Kristiansundernes i Samspil og til dels ogsaa i Skytning, skjønt dette er Moldensernes svake Side. Vore Gutter hadde ubetinget lært en hel Del av Lyngutterne, og det lover godt for de senere Kampe. Dommeren var ikke sin Opgave helt voksen. Turen var i alle Henseender meget vellykket, og dette skyldes ikke mindst " International" s energiske og hyggelige Formand.

Det hastet med å få en skikkelig bane. Kristiansunderne fikk dette året ny bane, og fotballferdighetene til naboene i nord ble bedre. 13. juni møttes de to naboene til ny dyst i Molde, og nok en gang spilte de uavgjort. 3-3 ble det denne gangen.

Kristiansunderne var ikke begeistret for baneforholdene i Molde, og i klubbens protokoll står følgende:- Kampen var morsom, som kampene pleier å være på Molde. Guttene rotet i møkk og lort så skiten skvatt. Hoem tok i så boksa sprakk. Ja, det er mange som husker denne episoden. Men Hoem var så lortet og fæl at det gjorde ingenting. En håndfull lort var tilstrekkelig bot på buksa.

STORFINT BESØK

2.pinsedag var det storfint besøk i Molde. I Romsdals Budstikke 22. mai 1915 hadde Moldeklubben spandert på seg en skikkelig annonse:

Fotballmatch
2 den Pinsedag Kl.12 Middag
mellem
Norgesmesteren " Lyn ", Kristiania, " International ", Molde.
Entre: Voksne 50 Øre, Børn 25 Øre
Middag for de Tilreisende
paa Grand Hotel Kl. 1/2 3. Deltagere i denne, bedes melde
fra paa Forhaand til Bogh. J. Ferd. Dahl.
Kontingent kr. 2.50.

Det var kanskje de dårlige treningsforholdene som gjorde at moldenserne fikk seg en skikkelig nesestyver da Lyn, Oslo, var på Moldebesøk og banket hjemmelaget hele 10-1. Man var nok kommet lenger i utviklingen av fotballspillet på Østlandet, for Lyn banket også Kristiansund og Ålesund ganske ettertrykkelig. Begge våre nabobyer tapte 0-9.

I Romsdals Budstikke for juni 1915 finner vi denne annonsen:

Kredsmatch
avholdes
Søndag den 13de ds. Kl.12 1/2
Aalesunds Fotballklub, Aalesund
contra
Nordlandets Sportsklub, Kristiansund
Dommer: Herr Oscar Steen, Molde
Kl. 4 1/2
Kristiansunds Fotballklub, Kristiansund
contra
" International ". Molde
Dommer:Herr Geo Hansen, Aalesund
Entre: Voksne 0,25, Barn 0,10

MOLDE FOTBALLKLUBB

Ikke alle var fornøyd med klubbnavnet, og på generalforsamlingen i 1915 vedtok man at klubbnavnet skulle være Molde Fotballklubb. Det gamle klubbnavnet hang imidlertid i en god stund, og så sent som i 1916 finner vi International i en del annonser. Året etter hadde det nye navnet tatt over.

Formann: S.Engelsen

Styremedlemmer: Aksel Aaas, Oskar Steen, W.Gran, And. Westad