1914

Dansk landslagsspiller og tyske krigsskip

Bildet fra v: J.F.Dahl, J.Lillevik, Angel Olsen, Oscar Stamnes, Otto Mathisen, Harald Glærup, A.Aas, Arild Tofte, G.Ødegård, Jensen, Engelsen. Keeper: Ole Lien.

I 1914 forsøkte styret i International å få utenbys klubber til Molde. 28. juni fikk man, etter henvendelse fra Ålesund, dannet egen fotballkrets. Alle klubber av betydning ble med, og Romsdals Fotballkrets omfattet Ålesund FK, Rollon, KFK, Ynglingeforeningens Idrettslag (senere Braatt), Nordlandets fotballklubb og International.

I Romsdals Budstikke 16. juli 1914 finner vi en annonse som viser at Moldeklubben nå også møtte klubber utenom fylket:

Fotballmatch
Søndag 19de Juli Kl. 1/2 12 Fm
" Rapp ", Trondhjem
og
" International ", Molde
Entre: Voksne 25 Øre, Barn 10 Øre

Kristiansunderne likte seg tydeligvis i Molde, for de fortsatte med å komme til rosestaden for å måle krefter med moldenserne.

26. juli kom nordmøringene med både A-lag og B-lag. B-lagene møttes først, og her ble resultatet 1-1. Om ettermiddagen var det A-lagenes tur, og det oppgjøret vant International 4-1.

Nå var publikumsinteressen for fotballkampene blitt ganske stor, og det gjorde at klubben fikk gode inntekter. Det sosiale ble som vanlig godt ivaretatt, og om kvelden var det fest i "Banken."

25. juli annonserte "International" i Romsdals Budstikke:

Footballmatch
Søndag 26de Juli Kl 12 Middag
Kr.sunds Footballklubs B-Hold og
"International"'s B-Hold
Søndag 26de Juli Kl 4 Efterm.
Kr.sunds Footballklubs A-Hold og
" International " s A-Hold
Entre til hver av Matcherne:
Voksne 25 Øre, Barn 10 Øre

28. juli hadde Romsdals Budstikke referat fra kampene:

Fotboldkampene Søndag, der foregik i straalende Veir, hadde samlet en anseelig Mængde Tilskuere. Første Match mellem Kr.sunds Fotballklubbs B-Hold og " International" s B-Hold om Formiddagen, resulterte til 1 mot 1. Kristiansunderne hadde her et bedre Samspil, men i Ballbehandling var Moldenserne meget støere. "International" s B-Parti bør lægge sig efter at opnaa mer Snartænkthet og øieblikkelig Handledyktighet, saa de i kritiske Situationer kan være dens Herre. Forresten var begge B-Partierne temmelig jevnbyrdige Motstandere.
Om Eftermiddagen kjæmpet A-Partierne. Denne kamp var imøteset med stor Interesse. Moldenserne viste sig at være sine Motstandere overlegne, og Presset ble for det meste mot Kristiansundernes Maal. Hadde ikke Kristiansunderne hat saa dygtig Maalmand, var tapet for disse blit større end det blev. Utfaldet blev 4 mot 1 i Moldensernes Favør.
Som Dommer for B-Partierne fungerte Glerup, Molde ig for A-Partiene Otto Monsen, Kristiansund.

Kristiansunderne har vært flinke til å ta vare på det som ble skrevet i klubbens protokoller de første fotballårene. Det finnes faktisk referat også fra de to kampene 26. juli:

-Tidligere på sommeren-den 26. juli 1914 arrangertes tur med dampskibet "Smølen" til Molde, hvor både A og B hadde kamp. A-laget tapte 2-3, men B-laget seiret 2-1. (Korrekt resultat?)

I Molde lå de to tyske skipene "Schleswig-Holstein" og "Hannover.", og en hel del tyske orlogsmatroser overvar A-lagets kamp. Midt under kampen begyndte imidlertid slagskipene å ule noe rent forferdelig. Matrosene forlot fotballkampen i en viss fart og skyndte seg om bord, og en knapp time etterpå sto skipene for full fart ut Romsdalsfjorden. Få dager etter brøt verdenskrigen ut. ("Schleswig-Holstein" ble senere skutt i senk under Skagerakslaget.)

International fikk et nytt dansk medlem dette året, og det var ikke noen hvemsomhelst som slo seg sammen med moldenserne. Harald Glerup-som dansken hette-var landslagsspiller hjemme i Danmark. Den gode dansken ble en verdifull læremester for spillerne på International, og han utførte et meget verdifullt arbeid for klubben den tiden han bodde i byen.

Landslagsspiller fra Danmark

Formann: J.F. Dahl

Styremedlemmer: Ottar Eeg, Oskar Steen, Aksel Aas, Jostein Bekkelund.
Suppleanter: Oskar Stamnes

Publisert: 08.05.2017, oppdatert: 20.06.2017