Klubben får navn

Den nye fotballklubben fikk sine lover på generalforsamlingen 24. april 1912. På dette møtet diskuterte man også hva klubben skulle hete. Man hadde mange forslag på navn, men man endte opp med "International." Det kan virke som om man alt i 1912 hadde store forventninger til klubbens prestasjoner, men det var nok andre grunner til at man valgte et slikt navn på småbyens fotballag. Det har vært antydet at navnet hadde sammenheng med at forslagsstilleren var ivrig arbeiderpartimann. Mer trolig er det at man i klubben ville gi plass til alle danskene som arbeidet på Gideon.

Trass i økonomiske vansker og dårlige baneforhold, holdt interessen for fotball seg i Molde. Ikke alle var like interessert i denne sporten, og i Molde bys historie heter det:

- Den nye lagsporten moret dem som var med og enkelte tilskuere, og det ble arrangert kamper mot andre byer. Men noen publikumssport var den ikke blitt, og avisene umaket seg ikke alltid med å fortelle resultatene. Skirennene interesserte mer i så måte.

FØRSTE UTENBYS KAMP

5. august 1912 spilte "International" sin første utenbys kamp. Moldenserne drog nordover og spilte uavgjort 2-2 mot Kristiansund. Man var ikke kommet så veldig i utviklingen av fotballspillet, og skikkelige baner fantes ennå ikke på våre kanter. Moldenserne møtte fremmedartede forhold i nabobyen, og under disse forholdene var det sterkt av Molde-guttene å spille uavgjort. Hvilke forhold var det så som møtte "International" i Kristiansund?

J.F. Dahl forteller:- Resultatet 2-2 var bra, tatt i betraktning det meget biljardmessige spill mot gjerdet omkring plassen, hvilket spill våre gutter var ukjent med. Likeledes hadde de ingen øvelse i å sende ballen høyt opp i trærne, og å ta den igjen på hodet når den saktelig rullet ned igjen.

Det var dårlig med økonomien i "International", og klubben hadde ikke råd til å betale for lagets tur til Kristiansund. Penger fikk man gjennom en innsamling, og så fikk man et lite tilskudd fra arrangerende klubb.

RETURMATCH I MOLDE

22. september 1912 var det duket for en ny styrkeprøve mellom de to nabobyene. Denne gangen skulle kampen gå i Molde, og det ble et stort løft for den unge fotballklubben. Man ville lage et skikkelig arrangement, men manglet utstyr. Seil ble lånt fra Kristiansund, og hesjastaur ble hentet på Moldegård. På denne måten fikk man gjerdet inn banen. Kampen ble godt annonsert (se bildet under), og kampdagen opprant med nydelig vær. Mange moldensere spanderte 25 øre på å få sett byens eget fotballag i kamp mot kristiansunderne. Utfallet av kampen ble akkurat som i første oppgjør, 2-2.

Om kvelden var det aftens på "Grand" med påfølgende dans. Nordmøringene måtte reise hjem kl.23.00, men de lokale festdeltakerne holdt på til langt over ett.

Arrangementet var meget vellykket, også økonomisk. Med en billettpris på 25 øre på kampen førte det til overskudd i klubbkassa ved årets slutt.

Kampen i Molde var kristiansundernes første tur utenbys. La oss se hva det står om turen i protokollen til Kristiansundklubben: -Tilslutningen til Moldeturen blev ikke saa stor som ventet grundet daarligt veir og en del andre contrakneb fra Ynglingen om at forpurre eller trække folk fra os. Dog en 60 mand, herre og damer, fulgte med. Turen var for øvrig meget hyggelig. Banen er plan, men ujevn av tuer. International synes at være i god form. Derimot en del av vore spillere er slappe av sjøreisen..

Siden dette sannsynligvis var årets storkamp i Molde, tar vi med hva protokollen til Krisiansunderne sier om selve kampen:
-Vi valgte maal-Molde utsparket. Til en begyndelse staar spillet i schack. Bolden nærmet sig pudsig nok Moldes maal. Men for øvrig strandet vore angreb i 1.omgang. Sjøsyken hadde for enkelte av vore løpere sine følger, og den nødvendige fart kom ikke op. International fik i 1.omg. 1 maal.

Vore folk er i 2.omgang i bedre form, trods Moldes fordel fra 1.omgang. Kampen er rusende- rene styrke- og smidighetsprøver mellom de enkelte spillere. Der spilles raatt, men mest fra Moldes side. Vi opnaar samspil-fine opløp-og bolden plaseres efter 10 min. Vi staar ligt. Kampen raser verre. Der hujes og pipes. Aas og Lien gaar berserkergang. Dog vi arbeider fremdeles med kraft og bolden gaar nok en gang i Moldes maal-begge gange fra venstre-indre og ydre. Vi synes at være seiren sikker, men gjør i seiersrusen en taktisk feil, samtidig som Molde synes at ha sluppet alle djævle løs. Da vor ene back Gaarde hadde faat benskade, burde den anden-Molland-trods sine glimrende parader, trukket sig mer tilbake og ikke blottet maal fuldt saa meget. Og følgen blev at International i dødskampen brøt igjennem og skjøt maal i sidste 5 min.

Resultatet blev saaledes atter uavgjort med 2-2. Efterpaa matchen fulgte en belivet seksa på Grand, der forløp til alles tilfredshet. En del befandt sig vistnok særdeles vel- de indfandt sig først i Kristiansund dagen derpå.

Formann: J.F.Dahl

Styremedlemmer: P. Bjurstrøm, Ottar Eeg, Jostein Bekkelund, Aksel Aas.
Suppleanter: Oskar Stamnes, Karl Groven, Oskar Steen

Publisert: 08.05.2017, oppdatert: 20.06.2017