1900-1911

Den første spilleaften i Molde Fotballklubb

Molde Stadion.... 3. november 1999. Klokka er nesten ni på kvelden, og Røkkeløkka ligger opplyst i kveldsmørket. 10 785 tilskuere ser unge fotballspillere stå rundt midtsirkelen med UEFA-symbolet mellom seg. Fra det topp moderne høyttaleranlegget toner UEFA-fanfaren ut i novembermørket.

Så inntar noen av verdens beste fotballspillere Molde stadion for å møte de blåhvite til dyst.et stjernespekket Real Madrid mot Molde Fotballklubb.

Vi sitter høyt oppe på tribunen sammen med et italiensk team som har som oppgave å formidle på direkten til verdenspressen omtrent hvert eneste spark på ballen. I kommentatorboksen ved siden av sitter to spanjoler og sender direkte til spansk radio.og man skal være ganske god i spansk for å forstå dem når spenningen er på det høyeste.

Tenk om de som i sin tid stiftet klubben, kunne ha opplevd denne stunden. Real Madrid i kamp mot de blåhvite..på Molde Stadion! De hadde nok sine drømmer da de stiftet klubben.men drømmene gikk nok ikke helt til internasjonale kamper i rosebyen.

Molde by

For 90 år siden var Molde en by med nesten 3000 innbyggere. Avisinnlegg fra 1911 omtaler innbyggerne i Molde som snobbete. Det var en vakker by, og turistene hadde alt begynt å innta den vesle byen ved fjorden. Engelskmannen Harold Simpson skrev i 1912: "Vegetasjonen løper løpsk på denne lune plett; bjerk og bøk, lind og ask, og kirsebær trives så mang en Sydens hage står til skamme."

Den tyske keiseren var den mest berømte turisten i Molde i årene før 1.verdenskrig.

I årene like etter århundreskiftet skjedde det mye i byen ved fjorden. Gamle moldensere husker sikkert de bedriftene som ble startet: Motorfabrikken A/S Gideon, Romsdal Ullvarefabrik, Engstrøms mekaniske verksted (senere Brunvoll motorfabrikk), Rauma Saftpresseri.for å nevne noen.

Akkurat i stiftingsåret skjedde det også noe viktig på transportområdet: A/S Molde Vognmenns Automobilselskap starter rute mellom Molde og Kleive to dager i uken.

Sportslige aktiviteter

Hva slags sportslige aktiviteter kunne man så tilby ungdommen?

Molde og omegn idrettsforening var stiftet alt i 1892, og foreningen arrangerte skirenn hvert år. I 1898 ble Molde Lawn-tennisklubb stiftet, og man hadde også Molde og Romsdals jeger-og fiskerforening og Molde svømme- og livredningsklubb. Aktivitet var det også på turnfronten, og så tidlig som 1904 fikk man eget dameparti i turn.

Skihytta ble bygd i 1911, og samme året presterte skihopperen Paul Sponheim å strekke seg til 35 meter i hoppbakken.

Fotball - et spill uten regler

Akkurat når man begynte å spille fotball i Molde, vet man ikke, men man antar at det var omkring 1900. Det sies at det var en tilreisende offiser som lanserte spillet. Skikkelige baner hadde man ikke, men en by med knappe 3000 innbyggere hadde naturligvis mange grønne pletter som kunne benyttes av ungdommen som fattet interesse for det nye spillet. Man spilte blant annet på Utstillingsplassen, ikke så langt fra der Moldes nye stadion ligger. Hvor mange spillere det var på hvert lag, avhang av hvor mange det var som møtte opp. Det var ikke alltid man hadde mål når man lekte med ballen. Regler hadde man naturligvis ikke ennå, og spillerne hadde ikke faste plasser på laget. Mange foreldre var redd for at ungene skulle begynne med fotball, for sporten ble betraktet som svært rå. Det var kanskje ikke så rart, for det ble mange skader når en gjeng mannfolk kjempet om en ball i et spill uten regler.

Fotball var imidlertid kommet for å bli, og det gikk ikke lenge før sporten kom inn i organiserte former.

Klaus Andersen (1911)

En av datidens ildsjeler når det gjaldt idrett, Klaus Andersen, inviterte alle som var interessert i fotball, til et møte på Utstillingsplassen 19. juni 1911 kl.19.00.

Interessen for det nye spillet var nok stigende, for førti unge menn møtte opp på Utstillingsplassen. 32 av disse meldte seg allerede første kveld som medlemmer i den nye klubben.

Samme kveld valgte man også styre, og det fikk denne sammensetningen: Formann: J.F. Dahl, kasserer: P.B.Bjurstrøm, styremedlemmer: Ottar EegJostein BækkelundAksel Aas. Varamedlemmer til styret: Oskar StamnæsKarl Groven og Oscar Steen.

I forbindelse med MFK's 35-årsjubileum i 1946 skrev Klaus Andersen om den første treningen på Utstillingsplassen i 1911:

- Det er riktig at det var meg som innbød til dannelse av Molde Fotballklubb. Hva jeg best erindrer fra denne tid er den første øvelsesdag vi hadde på Utstillingsplassen. Vi hadde ingen regler å gå etter. Det var vanskelig på den tid å få fatt på disse. Det eneste riktige ved dette spillet, var at vi hadde to goaler å sparke mot, og så sparket vi i øst og vest etter behag, bare vi ikke kom borti ballen med hendene, ellers var det ikke så farlig. Hadde nutidens ungdom sett denne kamp, ville de ha fått seg en hjertelig latter. Ja, sådan begynte den første spilleaften i Molde Fotballklubb.

Formann J.F Dahl (1911)

MOLDES FØRSTE STADION

De som "løp i øst og vest" i 1911, ville naturligvis blitt mektig imponert om de hadde sett dagens fantastiske stadion i Molde. Like imponert ville de nok ha blitt om de hadde sett selve arbeidet med å bygge stadion. I 1911 hadde de ikke alle de tekniske hjelpemidlene som vi rår over i dag. Klubbens første stadion ble anlagt på "Tønderhaugene", og arbeidet ble utført på dugnad og med innleid hestehjelp. Grøfting og planering av en fotballbane var svært vanskelig med den tids redskaper, og dessuten hadde man økonomiske vansker. Det skulle betales leie for arealet. Hele 60 kroner pr.år måtte klubben ut med, og man hadde vansker med å skaffe dette beløpet.

Publisert: 08.05.2017, oppdatert: 20.06.2017
Skrevet av: Olaus Brunvoll