Studietur til Island

I 2019 fikk MFK Bredde et reisegavekort fra avtroppende direktør, Øystein Neerland. Takket være dette reisegavekortet og egenandeler fra breddestyret ble det endelig mulig for MFK Bredde å invitere styremedlemmene på første studietur på over fem år.

Styreleder Birnir Egilsson hadde lagt opp et innholdsrikt og interessant program for langhelgen på Island.

Torsdag:

• Besøk på idrettsanlegget Egilsöllin, med blant annet kino, ishall og full fotballhall i samme hus.
  • Klubbesøk Vikingur. Tema var klubbadministrasjon og drift, samt fotballavdelingen

Fredag:

• Klubb besøk Breidablik. Tema: Breddefotball/Sportsplan/Fasiliteter m.m.
  • Besøk Island U17-lag i håndball for jenter. Forskning og testing.
  • Besøk til Reykjavik Universitet der Birnir presenterte Molde FK for trenere og andre fotballaktører på Island.

Lørdag:

• Sightseeing i området rundt Reykjavik.

Styret valgte Island som destinasjon for studieturen fordi landet er sammenlignbart med Norge, men fotballen og idretten har allikevel noen vesentlige forskjeller som man ønsket å høre mer om. Tilbakemeldingen fra turen var at alle satt igjen med ny inspirasjon og nye ideer om hvordan drifte en breddefotballklubb. Det var interessante elementer å ta med på alle områder, inkludert sport, administrasjon, kiosk, anlegg og politisk.

Molde FK Bredde ønsker å takke Øystein for denne muligheten til å utvikle breddeavdelingen videre.