Vi logger av

Molde Fotballklubb støtter oppropet mot rasistiske og diskriminerende ytringer i sosiale medier. Fra fredag klokka 15.00 til mandag klokka 23.59 blir det ingen aktivitet på våre SoMe-plattformer.

Molde Fotballklubb støtter fotballens boikott av sosiale medier.

Fra og med nå og frem til 03.mai vil det ikke være aktivitet på våre sosiale medie-kontoer. Molde Fotballklubb vil markere sin motstand mot hets, rasisme og trakassering på sosiale medier.

Rasisme, mobbing og diskriminering er et stort samfunnsproblem i Norge og resten av verden. Som klubb strider dette mot våre verdier, og er en sak vi vil markere å ta tydelig avstand fra.

Initiativet fra bla Premier League, Det engelske fotballforbundet og spillerorganisasjonen PFA er et tiltak som viser at fotballen tar dette på alvor. Vi ser dessverre at det er enkelt å benytte de sosiale kanalene til å spre hatmeldinger og ytre meninger som ikke hører hjemme i dagens samfunn – ofte gjennom anonymitet.

Vi vil med dette stå opp og si ifra at dette ikke er greit, og samtidig rette en pekefinger mot de selskapene som står bak de ulike sosiale mediekanalene. Dere kan rydde opp i dette, slette innlegg, moderere hat og fjerne diskriminering slik at vi kan få luket ut slike holdninger. Myndighetene kan skjerpe lovverket og straffe personer som vil andre vondt. Det er trusler og hatmeldinger vi ikke vil ha, som blant annet kan være rettet mot hvem som helst inkl våre spillere, familier og fans.

Som klubb vil Molde Fotballklubb fortsette å bidra i denne kampen for å få en slutt på dette, og vi håper denne boikotten vil spre seg rundt i alle fotballmiljø.

Vi oppfordrer alle våre supporter, medlemmer og samarbeidspartnere til å ta et tydelig valg og spre dette budskapet.

Vi kan kun stoppe dette ved å sette det på dagsorden og si at dette vil vi ikke ha her hos oss.

NFF har en egen varslingskanal for vold og trusler. Har du opplevd rasistiske eller diskriminerende ytringer? Meld det inn nå her!