Nytt bortetap

Det ble en tung dag på Intility Arena da Molde gikk på et nytt bortetap.

Det var en underholdende første omgang på Intility Arena. Vålerenga gikk hardt ut med noen gode angrep og var best innledningsvis. Deretter var det Molde sin tur. De tok over spillet og skapte flere farlige muligheter. Først var det Eirik Ulland Andersen som fikk fyre av fra 20 meters hold. Skuddet var godt, men gikk like utenfor. Rett etter var det Fredrik Aursnes som fikk prøve seg. Moldes kaptein fikk et bra treff og tvingte Klaesson til å gi corner. Bortelaget var nære scoring på corneren også. Ulland Andersen slår kort og får ballen tilbake. Deretter klinker han til mot lengste kryss, men Klaesson får med nød og neppe slått til ny corner fra motsatt side.

Molde fortsatte å trykke på, men de var ikke gode nok i avslutningsfasen. Det gjorde at hjemmelaget fikk sjansen og den utnyttet de på godt vis. Etter 21 minutter spilt ga Vidar Örn Kjartansson Vålerenga ledelsen etter et lavt innlegg fra Borchgrevink.

Hjemmelaget fikk taket på kampen etter scoringen og styrte spillet i store deler av omgangen. Like før pause kunne likevel bortelaget utligne og denne sjansen var stor! Angrepet startet med Ohi og Ulland Andersen som kombinerte på høyrekanten, før ballen ble slått inn i boksen. I feltet fikk Hussain avsluttet upresset fra ni meter, men igjen reddet Klaesson. Det stod dermed 1-0 til Vålerenga da lagene gikk inn i garderoben til pause.

NTB_amTjGM6wHKs
Moldes Martin Bjørnbak t.v. greier ikke å stoppe Vidar Örn Kjartansson som gir hjemmelaget ledelsen 1-0. Foto: Terje Pedersen / NTB

Molde fikk en sjokkstart på andre omgang da de lagde straffe og ble redusert til ti mann. Dønnum rives ned av Kitolano på vei gjennom og da peker dommer Steen på straffemerket og gir Kitolano marsjordre. Fra krittmerket hadde Kjartansson sjansen til å øke ledelsen, men islendingen måker den i stedet over mål.

Det var tydelig at utvisningen preget gjestene i jakten på utligningen. De skapte flere gode muligheter, men igjen sviktet Molde-spillerne forran mål. Da fikk Vålerenga muligheten til å doble og det gjorde de også. Etter 83 minutter spilt satte Aron Dønnum 2-0 etter et innlegg fra Bård Finne. Wingos mål med kampens nest siste spark på ballen ble dermed bare et trøstemål.

NTB_wwa1RhJ3WFI
Erling Moe th. og Ohi Omoijuanfo etter kampen. Foto: Terje Pedersen / NTB

Kampfakta:

Vålerenga - Molde (1-0) 2-1
Eliteserien, kampdag 18
Intility Arena, Oslo
19 september 2020 kl. 18.00

Mål:

1-0 Vidar Örn Kjartansson (21)

2-0 Aron Dønnum (83)

2-1 Henry Wingo (90)

Molde