- Sander inspirerer meg

For ett år siden var de lagkamerater i klubben de begge har gått gradene i. Nå spiller eldstemann i Hammarby, og lillebror Tobias er klar for å etablere seg på A-laget.

Historien om brødreparet Tobias og Sander Svendsen er smått romantisk. Storebror Sander gikk gradene i Molde-systemet før han fikk sin debut for A-laget, bare 16 år gammel. I 2014 ble han tidenes yngste seriemester i Tippeligaen, og nå er han toppscorer for Hammerby i Sverige.

I Molde spilte Sander totalt 80 kamper og scoret 17 mål.

Han ble fort og er enda en stor yndling blant fansen.

Nå er det Tobias sin tur.

- Det var litt dritt

Tobias er to år yngre enn Sander, og før fjorårets sesong var han klar til å ta det store steget opp på A-laget. Sesongen ble imidlertid litt amputert av skader.

- Jeg kom aldri skikkelig i gang. Det ble en del sånne småskader kombinert med litt sjukdom, så det ble veldig i rykk og napp. Når det blir sånn får man aldri muligheten til å spille jevnlig, og heller ikke stabilisert seg på det nivået som kreves.

- For du har det som kreves?

- Ja, svarer Tobias kontant.

Tobias fikk sju kamper i Eliteserien 2017, vesentlig færre enn hva han så for seg på denne tiden i fjor. Likevel henger ikke unggutten med hodet.

- Jeg har det ikke travelt, sier 18-åringen.

Tobias gleder til å møte Monaco

Gode mulighet for avansement

Tobias er en av G19-spillerne som ligger i den velkjente "skorpa" til A-laget. Onsdag 7.februar møter G19-laget selveste Monaco i play-off på Aker Stadion.

- Det blir veldig gøy. Da får vi sett hvor lista ligger. Vi møter et av de aller beste akademiene i Europa, så det blir ikke enkelt.

- Har dere noen som helst sjanse?

- Klart vi har det! Vi spiller hjemme på kunstgress, og det er bare én kamp det er snakk om. Alt kan skje på 90 minutter.

Tobias trekker også frem en annen faktor som potensielt kan skremme franskmennene.

- Vi håper jo selvfølgelig at det blir surt og kaldt. Gjerne litt snø, ler han.

Tobias har møtt flere av Monaco sine spillere gjennom aldersbestemte landslag, og vet hva som venter.

- De er store. Det er en fysisk gjeng, så vi må være smarte hele veien. Så er det jo lov å håpe på at de undervurderer oss litt.

- Førstelaget er målet

Lillebror Svendsen tror årets sesong blir veldig bra både ham selv og klubben.

- Jeg vet jo at å få fast plass er vanskelig med den konkurransen som er her, men setter jeg meg ikke mål har jeg ingenting å jobbe mot. I vinter har jeg trent godt, spilt kamper og følt meg veldig bra. Nå må jeg bare vise meg fram i oppkjøringen, og vise at jeg fortjener plassen.

Tobias og Ole Gunnar etter borteseieren mot Odd i fjor

Tobias har også tro på at dette blir en god sesong for Molde.

- Nå har "stammen" i laget spilt sammen i 3 år. Vi er blitt mer voksne, mer fysiske og generelt bedre fotballspillere. Stemninga i gruppa er veldig god. Vi er en fin gjeng som pusher hverandre og som virkelig vil vinne. Klart at det å miste Bjørn (Bergmann Sigurdarson) er hardt, men vi er mange som vil vise at vi kan erstatte ham. Så blir det spennende å se hva som skjer framover.

PS: Førstelaget møter Bodø/Glimt hjemme på Aker Stadion til treningskamp fredag 2/2 klokken 14.00. Det er gratis via inngang 9.

Sesongkort til årets sesong får du kjøpt her