2-1 i Nord-Irland

Molde tapte 2-1 i årets første Europa-kamp, men har likevel et godt utgangspunkt før returoppgjøret hjemme på Aker Stadion. Foto: RBnett

Etter tre strake seire i Eliteserien, sist 5-1 mot Vålerenga, reiste Molde til Nord-Irland for å møte Glenavon FC i årets første Europa-league kvalifiseringskamp.

Molde best i gang

Det er Molde som går hardest ut fra startblokkene. Har mest ball de første 10 minuttene, og etter 12 minutter får vi vår første store mulighet.

Eirik Hestad kombinerer med Håland, og førstnevnte kommer alene inn i feltet. Hestad forsøker å prikke den ned i det høyre hjørnet, men ballen går via stolpen og ut.

Molde fortsetter å ha full kontroll på kampen. Hjemmelaget skaper omtrent ingenting før det står 32 minutter på klokka. Plutselig har Glenavon tre mann fri i Moldes boks, men Gabrielsen rekker akkurat å forstyrre nok til å unngå mål i mot.

Hestad sender Molde i ledelsen

I det 36.minutt er det en av våre formspillere om dagen, Eirik Hestad, som sender oss i ledelsen.

Flotte kombinasjoner ute på venstresiden gjør at Petter Strand får ballen inne i feltet. I stedet for å skyte fra skrå vinkel hælflikker ballek til Hestad som kommer fra dypet. Han klinker ballen i mål, og dermed står det 0-1!

Umiddelbar utligning

Men Glenavon svarer umiddelbart.

Molde har omtrent ikke kommet seg over midtstreken igjen før Glenavon går rett opp og skaffer seg en corner. Den slås nesten inn i målet, og Rhys Marshall knuser Linde i duellen inne på streken! 1-1.

Det blir ikke flere mål før pause, og vi går i garderoben med 1-1.

Andre omgang

Molde starter omgangen som de startet den første, og det tar ikke mer enn fem minutter før vi skaffer oss omgangens første store sjanse.

Petter Strand får ballen av Aursnes inne i feltet, før han drar av to mann. Han lurer enda flere da han velger å spille til Aursnes. Aursnes venter sekundet for lenge med avslutningen, og Doyle kommer i mellom og blokkerer.

Glenavon tar ledelsen

58 minutter er spilt når hjemmelaget snur kampen.

Molde får en dødball, og ballen lempes inn. Hjemmelaget vinner duellen og setter i gang ei kontring. De kommer i overtall når Molde kun har en mann igjen bak, og avslutningen går under Linde og i mål. 2-1 er et faktum.

Straffebom

Etter målet jager Molde en utligning, og de fleste trodde vi skulle få betaling for strevet når vi blir tildelt straffespark i det 81.minutt.

Igjen skulle stolpen hindre oss i å få ballen i nota.

Chima felles og Molde får tildelt et soleklart straffespark. Fredrik Aursnes gjør seg klar, men skuddet går via stolpen og ut.

Molde fortsetter presset helt til siste slutt, men dessverre vinner Glenavon årets første Europa-kamp.

Returoppgjøret spilles i Molde torsdag 19.juli, midt under årets jazzfestival! Kom på stadion og hjelp oss videre i Europa!