NTB_Wu0tO9-W-Wk

Takk, Molde!

Erling Knudtzon har spilt sin siste kamp for Molde og er klar for sin gamle klubb Lillestrøm fra 2024.

- Seriegullet i 2019!

Svaret kommer kontant på spørsmålet om hva han husker best og hva som har vært det største i MFK-perioden.

- Det var stort. Vi var mange nye spillere, og hadde et sterkt lag. Men det var deilig å lykkes allerede det første året. Ellers er det eventyrene i Europa jeg husker best. Særlig seieren mot Hoffenheim i 2021, da vi gikk videre til åttendelsfinalen mot Granada i Europa League. Det var helt utrolig, sier han.

Han trekker også frem seiersrekken på 17 kamper i 2022-sesongen som et av de beste minnene fra MFK. Erling Knudtzons imponerende merittliste i løpet av fem sesonger reflekterer suksessen klubben har hatt den siste perioden; To seriegull, to cupgull og tre Europa-turneringer. Han har stort sett vært skadefri og tilgjengelig for spill. Dermed rakk han å passere 150 kamper for MFK. Totalt har Knudtzon notert seg for 11 mål og 20 målgivende på 167 kamper.

Han er ellers en meget anvendelig spiller, og har spilt i så å si alle posisjoner på banen. – Det stemmer. Det er egentlig bare målmann jeg ikke har vært for Molde. Jeg hadde faktisk håpt å få et innhopp i mål, slik at jeg kunne si at jeg hadde spilt i alle posisjoner. Men slik gikk det ikke, sier Erling. Han er uansett takknemlig for mulighetene han har fått i Molde.

- Jeg har hatt fem fantastiske år i Molde, og har trivdes veldig godt både i byen og klubben. Her har jeg fått minner og venner for livet. Jeg er stolt og fornøyd med det jeg oppnådde i Molde. Men det er selvsagt trist at det er over.

Den siste høsten ble ikke som han hadde håpet. En kraftig kollisjon og hodesmell i bortekampen mot Galatasaray 29. august satte han ut av spill, og endte opp som Knudtzons første alvorlige skade i MFK-tiden. Han sliter fortsatt med ettervirkninger av kollisjonen.

- Jeg gikk ut med et smell, for å si det slik. Nå må jeg bare gjøre alt jeg kan for å komme meg skikkelig etter skaden, slik at jeg blir klar for trening med Lillestrøm på nyåret. Det har vært fryktelig frustrerende og tungt å sitte på sidelinjen i høst, uten å kunne bidra. Det har lugget litt i noen kamper, og vi har spilt flere veldig morsomme kamper. Men slik er fotballen. Jeg er mest av alt takknemlig for alle mulighetene jeg fikk.

- Du er jo godt merket for resten av livet etter den smellen i Istanbul!

- Ja, det arret i pannen vil minne meg om hendelsen mot Galatasaray resten av livet. Jeg må ellers få takke fansen for støtten i den siste, vanskelige perioden. Jeg har virkelig kjent på at folk har brydd seg. Jeg har satt veldig pris på den genuine omtanken jeg fått, sier han.

At LSK blir neste stoppested er ikke tilfeldig, det er klubben han spilte ni sesonger for før han kom til Molde. Lillestrøm var et klart førstevalg når han ikke lenger skal spille for MFK.

- Jeg har jo tenkt tanken en stund at jeg ikke skulle spille for MFK ut karrieren. Det var riktig for meg å flytte videre nå. Og LSK var det klare førstevalget når jeg først skulle flytte på meg. For meg blir det som å komme hjem. Jeg gleder meg til å komme tilbake til Lillestrøm. Det er vemodig å forlate MFK, men jeg er stolt over det jeg har vært med på gjennom fem sesonger, sier han.