Sterk hjemmeseier mot Odd

Molde vant til slutt 2-0 mot Odd på Aker Stadion og tok dermed med seg tre viktige poeng i toppkampen.

Det var en meget åpen start på toppoppgjøret på Aker Stadion. Molde var frempå ved et par anledninger i åpningsminuttene, men uten å lykkes. Utover kampen kom gjestene fra Skien mer med i kampen. De skapte ett par brukbare muligheter, men klarte heller ikke å sette ballen i nettet.

Deretter kom omgangens første store sjanse! Kampen var 16 minutter gammel da ballen ble slått inn mot Eikrem. Molde-kapteinen stod helt umarkert, men satte avslutningen like utenfor. 10 minutter senere var blåtrøyene nære igjen. Leke James kom seg fri på 16-meteren til Odd og avsluttet. Vinkelen var ikke den beste og skuddet gikk rett over. Bare minuttet etter var det Odd sin tur! Bakenga blir spilt i gjennom og kommer alene med Linde. Den tidligere Molde-spilleren fikk to muligheter, men Linde stoppet begge forsøkene.

Like før pause var Molde frempå nok en gang. Erling Knudtzon fant Hestad som sendte et par hvitkledde i pølseboden, før han avsluttet. Rossbach var på rett sted og fikk avverget. Dermed gikk begge lag målløse av banen til pause! Det var en omgang preget av stillingskrig og et Molde-lag som slet med å skape de store sjansene mot et strukturert Odd.

NTB_vUcHNKMLrpw
Leke James i duell med to Odd-spillere. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

James fikk revansje

Etter hvilen fortsatte stillingskrigen og det var lenge målløst i toppoppgjøret. Men med 20 minutter igjen, kom de store mulighetene for hjemmelaget. Holmgren Pedersen kom seg inn i boksen og la inn kula mot James. Moldes nummer 10 fikk en drømmemulighet, men styrte headingen like utenfor. Bare minutter senere ble Eikrem lagt i bakken innenfor gjestenes 16-meter. Dommer Amland pekte på straffemerket og Molde hadde mulighet til å gå opp i føringen. Fra krittmerket fikk James sjansen, men forsøket ble stoppet av Rossbach som vartet opp med en kjemperedning.

Det så dermed ut som at oppgjøret kunne ende målløst, men rett etter straffemissen var Leke James i fokus igjen. Denne gangen lyktes nigerianeren, og kriget inn 1-0 etter en corner. På overtid sendte Odd Rossbach frem på en corner, og Holmgren Pedersen kunne enkelt løpe over hele banen og sette inn 2-0 på overtid.

Dermed var det hjemmelaget som stakk av med alle tre poengene! En tøff kamp med mye spenning , og denne gangen var marginene med Molde. Dette var mye takket være en enorm innsats av Tornekrattet som heiet frem blåtrøyene fra start til slutt.

NTB_xlw7uFb33f4
Molde-spillerne feirer med Tornekrattet etter seieren. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Kampfakta:

Molde - Odd (0-0) 2-0
Eliteserien, kampdag 15
Aker Stadion, Molde
22 august 2020 kl. 15.00

Mål:

1-0 Leke James (77)

2-0 Marcus Holmgren Pedersen (90+4)

Molde

1 Andreas Linde