Gregersen sikret Molde-seier i utrolig overtidsdrama!

Det gikk lenge mot poengdeling på Sør Arena, men på overtid ble Stian Rode Gregersen matchvinner.

Foto: Scanpix / Tor Erik Schrøder

Molde Fotballklubb tok til slutt med seg alle tre poengene hjem fra Kristiansand. Gregersen scorte det avgjørende målet, hele seks minutter på overtid. Det skjedde etter at det sviktet helt i hjemmelagets bakre rekker. Dermed ble det seier mot et sterkt og hardtkjempende Start.

Tøff start

Det var hjemmelaget som startet kampen best de første minuttene. Start gikk ut 100% og presset Molde ut av stilen, noe Rosenborg mislyktes med i forrige serierunde. Etter ni minutter får likevel bortelaget sin første sjanse, og denne var stor. Molde bygger opp et fint angrep, der ballen ballen havner hos forrige rundes matchvinner, Ohi. Spissen kommer i ubalanse når han skal avslutte, men får en corner etter redning fra Wichne.

Etter 18 minutter sitter scoringen for hjemmelaget. Debutanten Mikael Ugland fyrer av fra 20 meter og Linde er sjanseløs. Dermed står det 1-0 på Sør Arena.

Molde snur kampen

Magnus Wolff Eikrem får ballen 35 meter unna mål, og ser et godt løp fra høyreback Holmgren Pedersen. Som vanlig viser kapteinen et fantastisk overblikk når han slår pasningen mot Pedersen. Moldes nummer 27 setter ballen forbi keeper Wichne, og dermed står det 1-1.

Molde fortsetter å presset, noe de belønnes med rett før pause. Eikrem viser nok en gang hvor god han er når han slår inn til Kristoffer Haugen. Venstrebacken header den i bue over Wichne, og dermed har bortelaget snudd kampen. Nesten en reprise av forrige scoring!

Dramatiske sluttminutter

Etter en spennende førsteomgang, var det Molde som hadde overtaket på kampen. Det så lenge ut som de kom til å ro i land seieren, men i det 75. minutt header Start-spiss Bringaker inn utligningen. God coaching av trener Hardarson som byttet inn målscoreren i pausa og mannen bak den målgivende pasningen fem minutter før scoringen, Sjøkvist.

Da klokka var passert 90 minutter, stod det fortsatt 2-2. Dommer Hansen hadde lagt til hele 5 minutter, noe som betydde at det fortsatt var tid til et vinnermål. Molde presset på og kjempet for seieren. Alt annet hadde vært en nedtur for den regjerende seieremesteren. Hele fem minutter på overtid kom Molde-stopper Stian Gregersen alene med keeper etter et frispark. Wichne klarer ikke å klarere, noe som sender Gregersen med ballen på åpent mål. Han får en enkel jobb med å sette scoringen, og Molde går dermed opp i føringen med sekunder igjen av kampen. Utrolig nok ble ikke kampen avgjort tidligere, med tanke på at det oppstod flere kontroversielle situasjoner. Først ble Ohi sin scoring annulert for frispark i mot, deretter valgte heller ikke Hansen å dømme på to straffesituasjoner.

Likevel var seier det viktigste på en dag som dette, og Molde står dermed med full pott etter tre serierunder.

NTB_hvjPPjamtDY
Stian Gregersen blir matchvinner fem minutter på overtid! Foto: NTB Scanpix / Tor Erik Schrøder

Kampfakta:

Start - Molde (1-2) 2-3
Eliteserien, kampdag 3
Sparebanken Sør Arena, Kristiansand
24. juni 2020 kl. 16.00

Mål:

1-0 Mikael Ugland (18)

1-1 Marcus Holmgren Pedersen (27)

1-2 Kristoffer Haugen (45)

2-2 Mathias Bringaker (75)

2-3 Stian Gregersen (90+5)

Gult kort: Etzaz Hussain (33), Kasper Skaanes (42), Joey Hardarson (53), Steffen Lie Skålevik (66), Eman Markovic (72), Eirik Hestad (86), Tobias Christensen (90+3)

Molde

1 Andreas Linde

27 Marcus Holmgren Pedersen

2 Martin Bjørnbak

6 Stian Gregersen

28 Kristoffer Haugen

17 Fredrik Aursnes

16 Etzaz Hussain

15 Tobias Christensen

7 Magnus Wolff Eikrem

22 Ola Brynhildsen

99 Ohikhuaeme Omoijunfo

Innbyttere: Alex Craninx, Mattias Moström, Martin Ellingsen, Erling Knudtzon, Eirik Hestad, Henry Wingo, Eirik Ulland Andersen.