Slik spilles Eliteseriens tre første runder

De tre første rundene i Eliteserien ble offentliggjort direkte i Eurosports egen terminlistesending nå i kveld. Øvrige serierunder vil bli klare i etterkant av UEFAs styremøte 27. mai.

Første serierunde i Eliteserien 2020 spilles 16. juni etter at myndighetene tidligere denne måneden gjorde unntak for toppfotballen under forutsetning av at lag og spillere underlegges et strengt smittevernregime.

Koronasituasjon i samfunnet har vært førende på hvilke lag som settes opp mot hverandre i de 3 første serierundene. Det har vært en god dialog om spilleplanen mellom NFF, NTF og rettighetshaver Discovery i en særs krevende situasjon både for fotballen og hele samfunnet.

• Vi er takknemlig for den tilliten myndighetene har vist oss. Seriestart i Eliteserien er ikke viktig bare for toppklubbene selv, men hele norsk fotball. Kortreiste kamper – primært ved bruk av buss – har vært et avgjørende premiss for oppsettet av de første serierundene for å holde smitterisikoen på et lavest mulig nivå. Øvrige serierunder vil vi komme tilbake til etter UEFAs styremøte 27. mai. Forhåpentligvis får vi da flere avklaringer rundt kvalik til Ecup og internasjonale datoer for landslag. Det har igjen betydning for hvor mange ledige datoer vi har til å avvikle nasjonale turneringer, sier konkurransedirektør i Norges Fotballforbund, Nils Fisketjønn.

• På selveste fotballens festdag, 16. mai, da stadionene alltid skulle vært fulle med festglade supportere presenteres tvkamper. Det føles rart, men samtidig godt. For endelig kan vi se frem til seriestarten om en måned. Og forhåpentligvis kommer det flere avklaringer fremover- både fra norske myndigheter og UEFA – som gjør at vi får et mest mulig optimalt oppsett utover sommeren og høsten, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

• Det er en glede endelig å kunne presentere sesongens første TVkamper i det som blir en ekstremt etterlengtet sesongstart, med lokalderbyer over hele Norge. Det blir en sesong med en rekke utfordringer både for spillere, klubber og også oss bak TV-kameraene, men vi har god dialog med de involverte partene og gleder oss til å komme i gang. Vi skal fortsette å levere fotball til folket på alle plattformer, og gjøre vårt ytterste for å skape fotballfest i de tusen hjem, både på Dplay og linær-TV, i påvente av at publikum igjen også kan dra på stadion, sier fungerende sportsdirektør i Discovery, Morten Johannessen.

Alle kampene fra årets sesong kan ses på strømmetjenesten Dplay, eller på TVNorge, Eurosport Norge og Eurosport Pluss-kanalene.

Eliteserien runde 1 - 3

Runde 1 (16/17. juni)