Skuffende tap

Molde gikk på en ny smell, denne gangen mot Sarpsborg 08.

Det var en åpen start på Sarpsborg Stadion. Begge lag hadde gode muligheter og det startet med bortelaget. Kampen var 8 minutter gammel da Kristoffer Haugen fikk ballen på venstresiden. Molde-backen slår et godt innlegg mot Ulland Andersen, men avslutningen går like utenfor. Like etter var det hjemmelaget sin tur. Sarpsborg 08 bryter et Molde-lag på vei fremover, og Soltvedt får satt fart. Kantspilleren fyrer av en markkryper fra 16-meteren, men Andreas Linde får enkelt kontroll på ballen.

Marginer i mot

Deretter fikk Molde en 100%-sjanse ved Ulland Andersen. Angrepet startet med Haugen som spiller vegg og fosser framover. På bakre stolpe kommer Ulland Andersen som kan sette ballen i nettet. Falch er nok en gang redningsmann og stillingen er fortsatt 0-0 etter snaue halvtimen spilt.

Bare minuttet etter sjedde det som ikke skulle skje. Molde var sjanseløse da de blåhvite kontret. Jørgen Strand Larsen stormet framover, og fikk med seg ballen over hele banen. Hjemmelagets unge spiss ble til slutt lagt i bakken innenfor Moldes 16-meter og fikset straffe. Fra krittmerket var Mos sikker og satt kula til høyre for Linde.

Etter scoringen fortsatte Molde å trykke på. De var ytterst nære å lykkes ved to anledninger på tampen av omgangen. Først mistet Sarpsborg 08 ballen på egen banehalvdel, noe som gjorde at Molde kunne kontre. Marcus Holmgren Pedersen broderer seg gjennom og kommer alene mot Falch. Høyrebacken tupper ballen forbi keeper, men måtte se den stryke stolpen og gå til side for mål. Rett etter får de nok en 100%-sjanse med James. Moldes nummer 10 er alene med keeper rett foran mål, men bruker for lang tid i avslutningsøyeblikket. I stedet for å sende ballen videre til Eikrem, tar han et ekstra touch og Falch får fanget kula. Dermed ble det ikke flere scoringer før pause.

NTB_HEfGDy3sgFY
Leke James fortviler etter å ha misbrukt en stor sjanse. Foto: Christoffer Andersen / NTB scanpix

Ny nedtur

Andreomgangen var snaue ti minutter gammel da Ole Jørgen Halvorsen økte for hjemmelaget. Tomålsledelsen skulle ikke vare lenge, for bare tre minutter senere reduserte hjemmelaget når Ulland Andersen fikk stå umarkert i feltet og heade ballen i lengste hjørne. Det gå Molde blod på tann, og den siste halvtimen holdt de trykket oppe i håp om en utligning.

Molde hadde flere gode muligheter og den største fikk Ola Brynhildsen etter 72 minutter. Innlegget går på bakerste hvor Brynhildsen vinner duellen mot Halvorsen. Headingen var brukbar, men ikke god nok. I sluttminuttene fortsatte bortelaget å produsere sjanser, men lyktes aldri med å sette ballen i nettet. Dermed ble det en ny netur for romsdalingene som gikk sitt fjerde tap på de siste seks kampene.

NTB_S0kuxomCv7U
Skuffede Molde-spillere etter målet til Ole Jørgen Halvorsen. Foto: Christoffer Andersen / NTB scanpix

Kampfakta:

Sarpsborg 08 - Molde (1-0) 2-1
Eliteserien, kampdag 14
Sarpsborg Stadion, Sarpsborg
15 august 2020 kl. 16.00

Mål:

1-0 Mustafa Abdellaoue (31, str.)
2-0 Ole Jørgen Halvorsen (56)
2-1 Eirik Ulland Andersen (59)

Molde

1 Andreas Linde