Blytungt tap mot Sandefjord

Molde måtte til slutt se seg slått av Sandefjord.

Det ble en tøff dag på jobben da Molde gjestet Sandejord. Med seier kunne romsdalingene klatre opp på like mange poeng som serieleder Bodø/Glimt. Det gikk ikke helt etter planen.

God start

Som ventet var det Molde som kom best i gang på Sandefjord Arena. Etter bare sju minutter kunne Leke James sendt bortelaget i ledelsen. Kristoffer Haugen kommer langs venstresiden og slår et fantastisk innlegg mot James. Molde-spissen er først på ballen, men klarer ikke å styre den forbi Sandefjord-keeper Storevik. Kjemperedning!

Men etter et kvarter spilt i solsteiken, satt scoringen for Molde. Haugen var på farten igjen og med et Bale-esc rykk, kommer han seg forbi Lars Markmanrud på enkelt vis. Molde-backen finner deretter Ola Brynhildsen og som satte inn ledelsen med en kontant avslutning.

NTB_fna1va1dgYU
Molde-jubel etter 0-1. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Vondt ble til verre

Det tok ikke mange minutter før utligningen kom. Uheldige Fredrik Sjølstad mistet fotfeste etter et tilbakespill fra Brynhildsen, noe som sendte Rufo alene med Linde.  Spanjolens avslutning gikk via Martin Bjørnbak og rett i nettet. 1-1! Vondt ble til verre for Sjølstad da han pådro sitt andre gule i en duell med Marcos Celorrio. Molde ble dermed redusert til ti mann.

Bortelaget virket tydelig preget av utvisningen, men de styrte likevel spillet etter pausa. Omgangen var ti minutter gammel da Molde fikk en kjempemulighet til å ta ledelsen igjen. Molde vinner ballen og får satt fart offensivt. Etzaz Hussain legger ballen til Fredrik Aursnes som smeller til fra ti meter. I siste liten kommer Kreuzriegler som hindrer scoringen. Senere i omgangen får Brynhildsen en gyllen mulighet når han kommer alene med keeper. Molde kontrer etter hjørnesparket og Brynhildsen får en banehalvdel for seg selv. Alene med keeper setter han ballen i nettveggen. Sandefjord slipper med skrekken igjen!

Bare minutter før slutt måtte Molde-kaptein Martin Bjørnbak gå av banen etter å ha pådratt seg en smell. Uten bytter igjen, var bortelaget dermed tvunget til å spille med ni mann, noe Sandefjord utnyttet. På overtid fikk hjemmelaget straffe etter at ballen gikk i armen på Aursnes i egen 16-meter. Fra krittmerket var Marc Vales sikker og sørget dermed for at Sandefjord tok en meget sterk seier mot gulljagende Molde.

NTB_LEVdKb6BV0U
Ola Brynhildsen fortvilet etter brent en kjempesjanse. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Kampfakta:

15 Tobias Christensen

19 Eirik Hestad

10 Leke James

Innbyttere: Alex Craninx, Sheriff Sinyan, Henry Wingo, Mattias Moström, Erling Knudtzon, Eirik Ulland Andersen, Ohi Omoijuanfo