Molde til CL-playoff etter straffedrama!

Etter 120 minutter og straffer, kunne Molde endelig juble!

Som ventet var det en jevn åpning på kampen. Den første sjansen kom fra bortelaget og denne var stor! Leke James sendte gjennom Erling Knudtzon som fosset forbi Qarabag-forsvaret. Alene med keeper fikk ikke Moldes nummer 14 kontroll på ballen og touchet ble for langt.

Utover i omgangen ble Qarabag det førende laget. De spilte Molde lave, men uten å skape mange målsjanser. Rett før pause fikk de likevel en gylden mulighet til å sette 1-0. Abdellah Zoubir kom seg fri på bakre og fikk avsluttet etter Mahir Emrelis innlegg. Skuddet ble for svakt og gikk rett på Linde. Molde slapp med skrekken!

Etter hvilen hevet Molde seg og holdt et betydelig høyere press. Likevel ble det en relativt sjansefattig andreomgang mellom to lag som forsvarte seg godt. Det resulterte dermed i ekstraomganger.

NTB_DqwtRW3yjKQ
Moldes Leke James i duell med en Qarabag-spiller. (AP Photo/Petros Karadjias)

Straffedrama!

Molde fikk en gylden mulighet til å avgjøre kampen da de fikk straffe i første ekstraomgang. Ohi ble lagt i bakken av Wilde-Donald Guerrier og dommeren pekte på 11-meteren! Fra krittmerket hadde Etzaz Hussain sjansen til å sende Molde i ledelsen, men skuddet gikk rett på keeper. På returen kunne han gjøre opp for seg, men også denne sjansen ble misbrukt.

Det kom ingen scoringer på 120 minutter og det var dermed duket for straffekonkurranse. Ohi Omoijuanfo, Fredrik Aursnes, Eirik Hestad, Tobias Christensen og Martin Ellingsen satte Moldes fem første straffer. Men Qarabag var ikke dårligere, og det stod 5-5 i straffer. Kristoffer Haugen satte Moldes sjette og Andreas Linde reddet på Qarabaqs neste.

Molde vant på straffer og kom seg igjennom dramaet i tredje kvalifiseringsrunde til Champions League på Kypros mot aserbajdsjanske Qarabag. Gruppespill i Europaligaen er nå sikret, men det gjenstår også en playoff-runde i Champions League. Der møter Molde ungarske Ferencvaros og norske Tokmac Nguen, som slo Dinamo Zagreb tidligere onsdag. Molde og Ferencvaros gjør i hjemme- og bortekamp opp om plass i Champions League-gruppespillet. Første kamp spilles allerede neste tirsdag, på Aker Stadion.

NTB_z4vW8jBEMiw
Moldes Andreas Linde feirer med laget etter seieren. (AP Photo/Petros Karadjias)

Kampfakta:

Qarabag - Molde (0-0) 0-0 5-6 etter straffer
UEFA Champions League, kvalifisering 3. runde
AEK Arena, Kypros
16 september 2020 kl. 19.00

Molde

1 Andreas Linde

20 Henry Wingo

6 Stian Rode Gregersen

11 Martin Ellingsen