Overtidstap i Stockholm

Molde kjempet seg tilbake i kampen med ti mann, men på overtid skjedde det som ikke skulle skje.

Det var hjemmelaget som åpnet best på Tele2 Arena. Svenskene skapte flere gode muligheter på Jacob Karlstrøm i Molde-buret, men den to meter lange keeperen hadde kontroll. Dagens hvitkledde på sin side, ble for ubesluttsom i den avgjørende fasen.

Djurgården holdt trykket oppe utover i omgangen, men da klokka var passert 36 minutter smalt det i motsatt ende. Ola Brynhildsen ble tatt på ulovlig vis, og dommeren pekte på straffemerket! Fra ellevemetersmerket var David Datro Fofana iskald. Den unge diamanten satte ballen nede til høyre på sikkert vis, og Molde gikk opp i ledelsen.

NTB_fJappC1fWOg.jpg
David Fofana satte inn 0-1-scoringen. Foto: Stefan Jerrevång/TT / NTB

Etter hvilen kjørte hjemmelaget på i samme spor som i første. På det første forsøket lyktes de ikke, men på det andre fikk de uttelling. Djurgården-juvel Amadou Doumbouya stanget inn utligningen, og da ble det liv i Stockholm. Vondt ble til verre da Fofana ble sendt til dusjen etter å ha fått sitt andre gule i duell med Radetinac. Unggutten må dermed stå over i oppgjøret mot Shamrock Rovers. På frisparket tok også Djurgården ledelsen ved Emmanuel Banda.

Til tross for at Molde måtte spille med ti mann, kriget de seg inni kampen igjen. Etter flere store sjanser satt endelig 2-2-scoringen, og denne var av den fine varianten! Kampen var 77 minutter gammel da kaptein Martin Linnes sendte gjennom Kristian Eriksen, som alene med keeper dyttet ballen til venstre. Gossingen Emil Varhaugvik Breivik jobbet seg opp på riktig plass, og plasserte ballen i nota fra 12-13 meters avstand.

Molde klarte å holde trykket oppe og fikk flere gode muligheter til å sette inn vinnermålet, men så skjedde det som ikke skulle skje. Etter mye klabb og babb på strek, klarte Joel Asoro å få ballen over linja i motsatt ende, og der tok Djurgården ledelsen igjen. Molde jaktet scoringen i sluttminuttene, men det ble bare nesten.

Dermed står Molde med 1 poeng etter de to første kampene i gruppe F. Gent vant sin kamp mot Shamrock Rovers 2–0, og leder gruppa med fire poeng, samme poengsum som Djurgården. Molde og Shamrock Rovers har ett poeng hver.

NTB_khKPfKw8DKc.jpg
Skuffet etter kampslutt. Foto: Stefan Jerrevång/TT / NTB

Kampfakta:

Djurgården - Molde (0-1) 3-2
2. Gruppespillskamp, UEFA Europa Conference League
Tele2 Arena, Stockholm
15. september 2022 kl. 18.45

0-1 David Datro Fofana (38)

1-1 Doumbouya (50)

2-1 Banda (58)

2-2 Emil Varhaugvik Breivik (77)

2-3 Joel Asoro (90+1)