Niklas Ødegård og Peder Hoel Lervik til EM med G19-landslaget!

Under tre uker igjen til EM sparkes i gang i Malta!

Niklas Ødegård (19) og Peder Hoel Lervik (18) er klare for EM!

Det ble klart da G19-landslagstrener Luis Pimenta offentliggjorde troppen onsdag, til mesterskapet som arrangeres på Malta i perioden 3. - 16. juli.

- Gjennom de siste to årene har vi jobbet med 2004-kullet med store ambisjoner. For å utvikle spillere til A-landslaget er det en stor fordel med sluttspillserfaring, hvor vi som lag og enkeltspillere møter de aller beste. Vi kvalifiserte oss med briljans gjennom å få beste poengsum, beste angrep og beste målforskjell av alle de 52 nasjonene som kjempet om å komme til EM, sier Pimenta.

Niklas Ødegård har vært med hele veien, og er en viktig brikke i laget.

– Niklas er en sterk leder i gruppa, og er godt likt av alle. Han er alltid den som viser vei, både når det gjelder treninger og forberedelser til kamper. Én ting jeg elsker med ham, er at han alltid har fokus på laget. Det gjelder uansett om han starter kampen, byttes inn eller ut, sier Pimenta på en digital pressekonferanse.

– Da han ble byttet ut mot Frankrike, en viktig kamp for å komme til EM, snudde han seg til hele troppen og ropte «kom igjen!». Det viser at han alltid setter laget først. Jeg har vært veldig imponert av hvor moden og voksen han er som person. Det kan være sterke emosjoner når man byttes ut, men han tenker på laget, fortsetter Pimenta.

Også keeper Peder Hoel Lervik er med!

– Peder har vært oss på noen samlinger tidligere. Vi ønsker å gi ham mulighet til å få erfaring fra et sluttspill. Han er med som tredjekeeper og for å lære av de eldre. Forhåpentligvis skal han spille EM med 2005-kullet neste år. Nå blir han med for å hjelpe gruppa, og for å være klar om noe skjer med de andre målvaktene – slik det gjorde i kvalifiseringen. Da fikk vi skade på to målvakter, og måtte fly ned to nye keepere. Peder var én av dem, sier Pimenta.

Norge er i EM-gruppe B, og skal kjempe mot Island, Hellas og Spania i gruppespillet.
Malta, Portugal, Polen og Italia er nasjonene i gruppe A.

Norges tropp til G19-EM

Keepere
Magnus Rugland Ree, Viking
Viktor Engh, Lyn