Målfest i første runde av CL-kvaliken

Molde vant hele 5-0 mot KuPS og tok seg dermed enkelt videre til neste runde i retning Champions League.

Molde tok seg enkelt videre til neste runde av Champions League-kvalifiseringen da de vant hele 5-0 hjemme mot KuPS. Den finske seriemesteren yppet seg til tider, men hjemmelaget ble til slutt for sterke.

God start

Hjemmelaget tok raskt tak i kampen og skapte tre gode muligheter i løpet av det første kvarteret. Først var det Eirik Hestad som fikk sjansen. Det startet med et frispark som Magnus Wolff Eikrem slo i bakrom til Ola Brynhildsen. Moldes nummer 22 tok ned kula og fikk sendt den videre, men avslutningen til Hestad gikk utenfor stolpen. Minuttet etter var det Brynhildsen sin tur. Haugen spilte inn i mellomrommet til Eikrem som slo ballen videre. Der kom Brynhildsen som fyrte av, men ballen gikk rett på keeper Virtanen. Den tredje sjansen var muligens den største! Eikrem vant ballen høyt i banen og fikk et hav med rom foran boksen til KuPS. Kapteinen avsluttet fra inngangen til 16-meteren, men resultatet ble stang ut.

Deretter var det de gulkledde som fikk muligheten med Rangel. Angrepet startet med Adjei-Boateng som fikk ballen på venstresiden og svingte inn på bakerste. Innlegget var perfekt og gikk rett over panneluggen til Ellingsen, men KuPS-spissen ble akkurat nok forstyrret til at han bommet på ballen. Dermed var det Molde som kunne ta over igjen og denne gangen var de langt mer effektive. Kampen var 26 minutter gammel da Eikrem fant Hestad sentralt i banen. Molde-kanten legger ballen til rette og curler den vakkert i lengste kryss. 1-0!

Rett før pause doblet hjemmelaget med fantastisk angrepsspill. Aursnes løftet ballen over KuPS-forsvaret og til Haugen som var på vei gjennom. Venstrebacken legger den inn på første og da får Eikrem en enkel jobb med å sette den forbi Virtanen og inn i nettmaskene. Dermed kunne Molde gå til pause på en komfortabel 2-0-ledelse.

NTB_2LEaHaIeDYo
Eirik Hestad med praktscoring i første omgang. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Målfest

I andre omgang fortsatte blåtrøyene på det gode utgangspunktet, men KuPS var absolutt ikke ufarlige. 10 minutter inn i omgangen fikk de en drømmemulighet til å redusere. KuPS-spiller Sale setter i gang en kontring og kommer alene med Linde. Nok en gang er Molde-keeperen god på streken og varter opp med en kjemperedning.

Derfra gikk det bare en vei. Når Omoijuanfo økte til 3-0 i det 68 spilleminutt, forsvant håpet til KuPS. På overtid raknet det fullstendig for de gulkledde. Da viste Molde, med Holmgren Pedersen i hovedrolla, ingen nåde. Først scoret høyrebacken sitt første Europa-mål, og deretter serverte han Knudtzon som la på til 5-0. Alt i alt en solid kamp av Molde. De var meget sterke offensivt, men kunne sluppet inn ett par hvis det ikke hadde vært for Super-Linde.

Molde må nå vinne to enkeltkamper og en dobbeltkamp i fjerde kvalifiseringsrunde (playoff) for å ta seg inn i gruppespillet i Champions League. I andre runde venter vinneren av slovenske Celje og irske Dundalk.

NTB_O1KoPk2IpvE
Molde-spillerne jubler etter 3-0-scoringen. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Kampfakta:

Molde - KuPS (2-0) 5-0
UEFA Champions League, kvalifisering 1. runde
Aker Stadion, Molde
19 august 2020 kl. 18.00

Mål:

1-0 Eirik Hestad (26)

2-0 Magnus Wolff Eikrem (37)

3-0 Ohi Omoijuanfo (68)

4-0 Marcus Holmgren Pedersen (90)