Molde FK og Vegard Forren er enige om fratredelse

Molde Fotballklubb og Vegard Forren er i dag blitt enige om at spilleren avslutter sitt arbeidsforhold med klubben, med virkning fra 31. mai i år. Vegard Forren står nå fritt til å finne seg ny arbeidsgiver før sesongstart.

-Jeg synes det er trist å avslutte karrieren i Molde FK på denne måten. Men jeg innser at handlingene mine utgjør et tillitsbrudd. Jeg vil beklage overfor familien, venner, spillerne, klubben, fansen og alle som elsker Molde FK at dette eventyret endte på denne måten, sier Vegard Forren.

- Jeg har sammen med Molde FK både i 2015, og nå i mars i år, tatt initiativ til, og lagt til rette for, at jeg skal kunne få bukt med mine spillproblemer gjennom å tilrettelegge for behandling. Jeg er nå i en prosess for å få bukt med mine spilleproblemer gjennom slik behandling – og er nå fast bestemt på å rydde opp etter meg, og legge denne sykdommen bak meg en gang for alle. Jeg vet at jeg fortsatt har mye ugjort på fotballbanen, sier Vegard Forren.

Detaljene i fratredelsesavtalen er konfidensiell mellom partene, men innebærer blant annet enighet om et sluttvederlag. Forren skal også gjøre opp sin gjeld til spillernes «botkasse».

-Dette er en trist dag, både for Vegard og alle som elsker Molde Fotballklubb. Vegard har vært en nøkkelspiller og humørspreder i Molde de siste 13 årene, og han er en av landets beste fotballspillere.

-Vi er glade for at Vegard selv har innsett alvoret i sine handlinger, og at han har valgt å være åpen om sine personlige utfordringer. Han har nå forpliktet seg - både overfor seg selv og sine nærmeste - til å følge et behandlingsopplegg for å få bukt med problemene. Spilleavhengighet er et alvorlig samfunnsproblem som både Molde Fotballklubb og resten av fotball-Norge må ta enda mer på alvor gjennom forebyggende tiltak, folkeopplysning og oppfølging. Det er viktig for fotballen at Vegard nå tør å gi denne skyggesiden et ansikt, sier Stavrum.

-Vi ønsker Vegard alt godt i tiden fremover, både på og utenfor banen. Jeg er sikker på at Vegard vil bli tatt varmt imot neste gang han løper ut på Aker Stadion, sier Ole Erik Stavrum.