Molde FK inngår offisiell samarbeidsavtale med Åndalsnes IF

Klubbene skal utvikle hverandre og fotballen i Romsdal de kommende årene.

mfk_aaif-samarbeid2
Fra venstre: Administrerende direktør Øystein Neerland i Molde FK, daglig leder Aksel Berget Skjølsvik i ÅIF, daglig leder Iain Brunskill i AkerAkademiet og utviklingsansvarlig 15-19 år, Thomas Mork i Molde FK.

Denne uka signerte Molde Fotballklubb ved administrerende direktør Øystein Neerland og Åndalsnes IF ved daglig leder Aksel Berget Skjølsvik, en toårsavtale om gjensidig samarbeid mellom klubbene.

Hovedformålet med avtalen er å løfte fotballen og engasjementet i Rauma, gjennom å utvikle ÅIF som klubb, og å utvikle spillere og trenere i ÅIF. ÅIF vil også kunne få ansvar for å spre kunnskap videre til andre klubber i Rauma.

– For oss i Molde Fotballklubb er det viktig å ha en god relasjon til de større klubbene ute i distriktet. Vi tror ÅIF kan ta et ansvar for Rauma-området, og løfte engasjementet der. Vi har allerede definert en rekke aktiviteter som vi skal gjennomføre før sommeren, sier adm. dir. Øystein Neerland.

– Vi må finne et nivå som passer begge klubbene. Gjennom hospitering og samarbeid håper vi det skal bli enda mer inspirerende for klubbene rundt oss å drive med spillerutvikling. Vi skal ha aktiviteter som trenerforum, slik at vi ikke bare fokuserer på spillerne, men også på på utvikle trenerne i Rauma. Og så skal ÅIF få komme hit til Molde og være med på ulike aktiviteter, sier Neerland.

For Molde Fotballklubb er det viktig å løfte jentefotballen også, og miljøet for jentefotball har tidligere vært veldig bra på Åndalsnes. Samarbeidet mellom klubbene skal forhåpentligvis heve nivået ytterligere på jentefotballen både i Molde og i Rauma.

Fra før har Molde en lignende avtale med Sunndal Fotball. Avtalen med ÅIF er på to år, men den skal evalueres underveis for å sikre et langsiktig og bærekraftig samarbeid som oppleves som nyttig for begge parter.

Daglig leder i ÅIF, Aksel Berget Skjølsvik, har erfaring fra MFK som eliteseriespiller, noe som kan komme godt med når klubbene skal samarbeide.

– På kort sikt vil dette forhåpentligvis motivere spillere og trenere til å holde på med fotball lenge og til å ville bli gode. På lang sikt håper jeg at vi kan se resultat i form av at spillere kan sendes fra ÅIF til Molde Fotballklubb, sier Skjølsvik, som ser på dette som en real boost for klubben.

Han sier at klubben også ønsker å lære av Molde FKs FFO-opplegg, slik at det eksisterende ÅFO kan utvikles. Samarbeidet går på flere plan i klubben.

– Nå er det opp til oss å bruke de verktøyene vi har i avtalen med Molde, for å utvikle oss. Dette er ikke noe som bare kommer guttene i klubben til gode, vi vil også at jentefotballen skal få et løft når vi nå skal samarbeide med MFK, sier Skjølsvik.