Molde FK har inngått samarbeid med Liverpool-universitet

Første student er på plass for sitt praksisår på innsiden av Molde FK.

Molde Fotballklubb har etablert et samarbeid med John Moores University i Liverpool. Fra før er det en rekke Premier League-klubber og andre engelske klubber som samarbeider med skolen.

Studentene ved John Moore Universitys studieprogram «Science and Football» tar en tre-årig bachelorgrad over fire år. Etter to år på skolebenken har man ett år med praksis i en klubb for å få erfaring, før man tar det avsluttende året.

– Dette er ikke helt nytt for oss. Bare de siste årene så har vi hatt over 30 praksisstudenter fra Høgskolen i Molde. Det var også gjennom samarbeidet med Høgskolen i Molde og Birnir Egilsson at vi kom i kontakt med studieleder Dr. Martin Littlewood ved John Moores, sier økonomisjef Ole Jakob Strandhagen. Littlewood har blant annet forelesninger ved Høgskolen i Molde og kjenner akademisjef Iain Brunskill fra tidligere.

– Studiet har stor anerkjennelse i England, og Liverpool, Everton, Birmingham og Southampton er blant klubbene som samarbeider med skolen, sier Brunskill.

– Jeg tror det har stor verdi å komme til Molde på utveksling ett år. For det første får man mye god erfaring fra fotballen, men man kan også lære mye på det personlige planet hvis man tar steget hit. Et helt nytt miljø vil gi mye, sier Brunskill.

Den første studenten fra John Moores University kom til Molde for knappe to uker siden. Archie Harrop er 20 år gammel og kommer fra en liten by rett utenfor Manchester.

– Jeg visste veldig lite om Molde før jeg kom. Men førsteinntrykket er veldig bra! Det er veldig hyggelige folk her, og jeg får gjøre spennende saker og høste god erfaring, sier Archie til moldefk.no

– Det er utrolig spennende å se hvordan ting faktisk foregår i en klubb, etter å ha lest mye på skolen. Jeg synes dette er en utrolig interessant mulighet, og ser fram til å lære mye. Så langt har jeg jobbet med GPS-systemet som måler spillerne, og det er noe jeg aldri har fått jobbet med tidligere, sier Archie.

Dr. Martin Littlewood sier følgende til moldefk.no;

“The School of Sport and Exercise Sciences and the Football Exchange at LJMU er glade for å jobbe sammen med Molde FK, og for at vi nå har fått på plass den første studenten på utplassering. Det gir en utmerket mulighet for våre Science and Football-studenter til å bruker kunnskapen sin i en reell situasjon, som gir viktig arbeidserfaring og studieerfaring. Vi håper at Archie er den første av mange studenter som vil støtte spillere og trenere i Molde FK gjennom sesongen slik at forholdet blir sterkere mellom klubben og skolen i årene som kommer.”