Drømmen om Champions League lever fortsatt!

Molde lå under 0-2, men etter en sterk andreomgang endte det 3-3 mot Ferencvaros på Aker Stadion.

Kampen startet på verst tenkelig vis for Molde, da Boli satte ballen i nettet etter kun sju minutter spilt. Endre Botka ble frispilt på høyrekanten, og det flate innlegget hans gikk gjennom hele Molde-forsvaret før Franck Boli dukket umarkert opp på bakerste stolpe. Den tidligere Aalesund- og Stabæk-spilleren kunne enkelt bredside ballen i nettet og sende bortelaget i ledelsen.

Utover i omgangen ble blåtrøyene bedre og bedre. Leke James fikk to brukbare muligheter med kvarteret spilt uten å lykkes. Molde klarte tidvis å skape trøbbel for Ferencvaros sitt forsvar, men den avgjørende pasningen manglet. Det ble bare nesten for hjemmelaget de i første 45 minuttene og stillingen var dermed 0-1 til pause.

erbi_Molde-Ferencvárosi-4233
Ferencvaros jubler etter scoring. Foto: Erik Birkeland/Tingh/Molde Fotballklubb

Snuoperasjon

Molde var mer påskrudde etter hvilen, men igjen fikk de en i sekken tidlig. Omgangen var knappen sju minutter gammel da Myrto Utzuni økte ledelsen med en heading i lengste hjørne.

Bare to minutter senere reduserte Molde. En godt timet corner havnet på hodet til en umarkert Leke James, som stanget inn en fortjent redusering for blåtrøyene. Dette var bare starten på snuoperasjonen!

Molde fortsette å presse i de neste minuttene i håp om en utligning. Etter 66 minutter spilt slo hjemmelaget til med en drømmescoring, signert kaptein Magnus Wolff Eikrem. Angrepet startet med Wingo som fosset opp langs høyresiden. Molde-backen fant deretter Hestad sentralt i bana, som flikket ballen videre til Eikrem. Magnus plasserte kula kontant ned i hjørnet og satte utligningen!

Like etter var Molde i farten igjen. Leke James dro av tre mann før han fyrte av. Ballen gikk via en forsvarsspiller og ut til corner, men på reprisene kunne det se ut som hands. VAR ble dermed tatt i bruk på Aker Stadion for første gang, men etter å ha sett gjennom bildene konkluderte dommeren med å gi corner. Hjemmelaget fortsatte å kjøre på og i det 77. minutt satte innbytter Ola Brynhildsen ballen i mål. Denne gangen ble det avlåst for en dytt på Etzaz Hussain.

I det 83. minutt var snuoperasjonen komplett etter at Ellingsen stanget ballen i nettet fra Aursnes sitt frispark. Stopperen headet ballen kontant ned til høyre for Dibusz og sendte Molde i ledelsen.

Den fantastiske snuoperasjonen for Molde endte brutalt da Ferencvaros sikret 3-3 på straffespark fem minutter før slutt. Igjen var det en hands-situasjon som var fokuset. TV-bildene viste at det var mer enn tvilsomt at det ble dømt hands i denne situasjonen, men avgjørelsen stod og dermed utlignet bortelaget.

Molde må nå vinne eller spille uavgjort med store sifre for å ta seg videre til gruppespillet etter returkampen i Budapest kommende tirsdag.

erbi_Molde-Ferencvárosi-4603
Magnus Wolff Eikrem feirer scoring mot Ferencvaros. Foto: Erik Birkeland/Tingh/Molde Fotballklubb

Kampfakta:

Molde - Ferencvaros (0-1) 3-3
UEFA Champions League, Playoff
Aker Stadion, Molde
23 september 2020 kl. 21.00

Mål:

0-1 Franck Boli (7)

0-2 Myrto Uzuni (53)

1-2 Leke James (55)

2-2 Magnus Wolff Eikrem (65)