Seier mot rivalen!

Molde sløste med sjansene, men endte fortsatt opp med seieren i derbyet.

Det var tydelig klasseforskjell fra start i lokaloppgjøret! Nedrykksklare Aalesund slet mot et solid Molde-lag som skapte haugevis med sjanser. Den første store muligheten kom etter kvarteret spilt. Plutselig var Molde igjennom, og Wolff Eikrem fikk dyttet ballen til Hestad som fikk stå helt alene foran mål. Keeper Andreas Lie var god mellom stengene og fikk avverget.

Molde fortsatte å skape muligheter og de kunne ledet med flere mål etter tjue minutter spilt. Forsvaret til tangotrøyene var vidåpent ved flere anledninger, men de ble reddet av at hjemmelaget ikke klarte å utnytte sjansene. Men etter halvtimen spilt løsnet det endelig for blåtrøyene. Eirik Hestad spilte en stikker gjennom til Leke James. Moldes nummer 10 rundet keeper og slo inn foran mål. Der satte Magnus Wolff Eikrem kula på blank kasse og Molde gikk opp i ledelsen.

Resten av omgangen var preget av det samme kampbildet. Hjemmelaget fortsatte å skape mot et sårbart Aalesund. Det ble likevel ikke flere mål i løpet av den første omgangen og lagene gikk dermed til pause på 1-0.

NTB_92PI_Ckzq_U
Aalesunds Ståle Stålinho Sæthre (tv) og Leke James i duell. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Etter hvilen hevet Aalesund seg og de kom til ett par halvsjanser. Mot slutten ble det meget spennende når Sigurd Haugen kom alene gjennom med Linde. Avslutningen var for svak og Molde slapp med skrekken. I stedet var det Molde som endelig skulle få sin andre scoring. Kampen var 79 minutter gammel da James og Brynhildsen kombinerte fint foran AAFK-boksen. Førstnevnte dro seg fri og banket til. Endelig satt nummer to for Molde!

På overtid fikk Aalesund et trøstemål på straffe, men det holdt aldri til seier. Molde tok dermed med seg tre fortjente poeng i retning sølvet.

NTB_txtwh03fprI
Moldes Leke James etter å ha satt inn 2-0 mot sin tidligere klubb. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Kampfakta:

Molde - Aalesund (1-0) 2-1
Eliteserien, kampdag 28
Aker Stadion, Molde
6 desember 2020 kl. 19.00

Mål:

1-0 Magnus Wolff Eikrem (30)

2-0 Leke James (79)

2-1 Sigurd Haugen (90)

Molde