Borteseier etter sterk snuoperasjon

Molde scorte hele tre mål i løpet av det siste kvarteret og sikret dermed tre sterke poeng mot Mjøndalen.

Det var en spennende åpning på kampen og Molde kunne gått opp i føringen allerede etter 8 minutter spilt. Etter ett par Mjøndalen-dødballer, fikk bortelaget en farlig kontring. Blåtrøyene kom tre mot tre mot hjemmelagets forsvar og hadde en god mulighet til å få uttelling. Ola Brynhildsen fyrte av fra 16 meter, men Makani fikk slått den bort. Returen traff hodet til Ohi, som ikke klarte å styre den i nettet.

Molde fortsatte å skape sjanser på venstresiden og kom til flere brukbare muligheter. Dette stoppet Vegard Hansen ved å bytte side på Ovenstad og Brustad, noe som gjorde at hjemmelaget kom mer med i kampen. Det var også de som scorte det første målet. Etter en halvtime spilt fikk Fredrik Brustad et strålende innlegg fra Ovenstad. Den tidligere Molde-spilleren bredsidet ballen høyt i nettet og sendte hjemmelaget i ledelsen. Slik stod det også til pause.

NTB_PFSGSvXqzmI
Moldes Ohi Omoijuanfo i duell med Mjøndalens Christian Gauseth. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Etter hvilen fortsatte Molde å holde på ballen, men de skapte ikke mye. Hjemmelaget lå bra defensivt, og hadde god kontroll lenge. Men etter 70 minutter spilt snudde kampbildet fullstendig. Molde hadde satt inn Martin Ellingsen og kaptein Magnus Wolff Eikrem, og det ble starten på en enormt sterk snuoperasjon.

Kvarteret før slutt gikk Molde på en kontring, mens hele Mjøndalen ropte på straffe da Sondre Liseth gikk i bakken i duell med Bjørnbak. MIF-spissen ble holdt litt i drakta, men falt samtidig veldig lett og da valgte Eskås å la spille gå. Molde fosset fram og utnyttet kontringen på perfekt vis. Innlegget fra Fredrik Aursnes landet i beina på Ellingsen som fikk stå alene foran mål. Innbytteren gjorde ingen feil og satte inn utligningen.

Like etter oppstod en ny straffesituasjon og denne gangen var det bortelaget som ville ha straffe. Molde-back Birk Risa gikk over ende i duellen med Martin Ovenstad på vei inn i feltet, og da valgte Eskås å peke på straffemerket. Leke James ga seg selv en bursdagsgave på 28-årsdagen ved å banke inn 2-1 fra krittmerket.

Fire minutter før slutt punkterte Ellingsen kampen ved å sette sitt andre mål for kampen. Pasningen fra Eikrem var nydelig og da kunne Ellingsen chippe inn 3-1 på utsøkt vis.

Flere mål ble det ikke og Molde tok dermed tre poeng fra en meget tøff kamp på Consto Arena.

NTB_IFBxSA5riJ0
Moldes Leke James setter 2-1 på bursdagen sin. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Kampfakta:

Mjøndalen - Molde (1-0) 1-3
Eliteserien, kampdag 24
Consto Arena, Mjøndalen
1 november 2020 kl. 15.00

Mål:

1-0 Fredrik Brustad (37)

1-1 Martin Ellingsen (76)

1-2 Leke James (80)

1-3 Martin Ellingsen (87)