Magnar Bugge 90 år.

Magnar Bugge fyller i disse dager 90 år, og er ifølge vår historie den lengstlevende spiller og æresmedlem i Molde Fotballklubb.

Magnar spilte 56 kamper for klubben, og bidro gjennom 11 år også i klubbens styre.

Magnar spilte på MFK på 50-tallet, og vi har dykket ned i historien sammen med vår historiker Olaus Brunvoll for å finne ut hvordan hverdagen var for en fotballspiller på den tiden.

I 1951 spilte Magnar for Molde B-lag, og på tur til Isfjorden var det tydeligvis ikke vanlig med mange innbyttere. Oppmannen skrev i sin protokoll: Som vanlig møtte 11 spillere, men på fergen fikk vi en til. Det er jo en sjeldenhet at B-laget har 12 mann med. Kampen var morsom, og det var turen også. Vi fant oss ikke til rette på banen, men det kom seg etter som vi fant stenene, særlig de store. Kampen gikk bra med seier 7-2.

Oppkjøringen til sesongene har det også skjedd store forandringer på. I 1952 startet treningene 17. januar. Spillerne møttes på Kurbadet, og så løp de til Utstillingshallen der det var gymnastikk. Det ble gjennomført 12 treninger før påske, hvorav laget startet spurttrening på landevegen og fotball på snehvit bane.

Magnar ble utover 50 tallet en mer og mer markant spiller på laget. 30. august 1953 var 400 tilskuere samlet på Rivalbanen for å se en kanonade mot Ørsta. Resultatet endte til slutt på 8-0 seier, og avisen rapporterte Landskampstemning på Rivalbanen. «Landslaget» vi stilte i denne kampen inneholder mange kjente MFK navn, som Arne Legernes, Sigurd Noe, Bjørn Legernes, Magnar Årø, Kåre Elvsaas ved siden av Magnar Bugge.
Ikke alle kamper endte like bra, og etter et 0-7 tap mot Clausenengen i 1954, var det spesielt linjemannen som avisen Møre Dagblad hadde lagt merke til. Dette med linjemann fra deltakende klubber hører ingen steder hjemme, og i det minste hadde det sett mer sporty ut om de hadde kastet frakken!
I 1955 var det nok en stor dag for MFK og Magnar, da «Nye» - «Gamle» Molde stadion ble åpnet. Etter 6 år i eksil på Rivalbanen var laget endelig tilbake. En stor begivenhet og historisk stund med flaggheising, rekordstore 2500 mennesker på kamp og seier 1-0 over KFK. Mange tilskuere betydde også penger i kassa for Magnar, som dette året tok over som kasserer i Molde Fotballklubb.

Det store året i historiebøkene for MFK ble imidlertid 1957. Seier i Landsdelsserien sikret MFK kvalifisering til Hovedserien, og 10. juni var det klart. MFK var blitt et topplag, og var klare til å spise kirsebær med de store. Trønderklubben Sverre ble slått over to kamper, og motstandere som Rollon, KFK og CFK ble byttet ut med Fredrikstad, Sarpsborg, Lillestrøm og Skeid.
Etter sesongen 1957-58 la Magnar opp og konsentrerte seg videre om andre verv i MFK. Gjennom 11 år var han tilknyttet styret som kasserer- noe som passet en bankmann godt - og også en periode på 2 år som nestformann.
Magnar er en ekte MFKer, som har gått hele «runden» i klubben. Han har bidratt mye og på mange felt for klubben, både som spiller og administrativt etter den aktive karrieren.

Vi i MFK-familien vil ønske deg en riktig fin feiring, og så ser vi frem til å møte deg på stadion igjen når det er nye kamper.