Poengdeling etter overtidsdrama

Fire minutter på overtid utlignet Kristiansund på straffespark. Lokaloppgjøret endte dermed med poengdeling.

Foto: Scanpix / Svein Ove Ekornesvåg

Det ble et tøft derby på Kristiansund Stadion. Bortelaget var den store favoritten før kampen, og med seier kunne de legge seg øverst på tabellen igjen sammen med Bodø/Glimt. Seier var likevel ingen selvfølge. I et lokaloppgjør kan alt skje!

Målløs førsteomgang

Kristiansund åpnet kampen solid og var farlige de ti første minuttene. De kom til noen sjanser, men uten lykke. Etter hvert kommer Molde med mer og etter tolv minutter spilt oppstår en kontroversiell situasjon. Tidligere Molde-spiller Aliou Coly prøver på akrobatisk vis å klarere ballen inne i feltet. I stedet endte han opp med å sparke ned Magnus Wolff Eikrem. Dommer Skjerven velger å dømme frispark i mot, i stedet for straffe, noe ikke alle var fornøyde med. Bare to minutter senere er Coly involvert igjen. KBK-stopperen roter når han skal klarere, noe som sender James med ballen mot åpent mål. Moldes nummer 10 avslutter med venstrefoten fra skrå vinkel. Ballen stryker lengste stolpe!

Etter tjue minutter blir hjemmelaget tvunget til å gjøre sitt første bytte. Keeper Mbaye må gi seg etter å ha kommet uheldig ut fra en duell på et hjørnespark. Inn kommer Erik Holmen Johansen. Utover i omgangen fortsetter begge lag å skape sjanser. Molde kombinerer godt flere ganger og skaper farlige muligheter. De viser kvalitet, men mangler et godt sluttprodukt. Hjemmelaget skaper også flere halvsjanser med spillere som Pellegrino og Kastrati. Men i likhet med Molde, klarer de ikke å sette ballen i nettet. Dermed går lagene målløse inn i garderoben etter første omgang.

KBK i føringen

Molde fortsetter, som i første omgang, å ha mye ball etter pause. De skaper flere gode muligheter, men uten å lykkes. Ut av ingenting skjer det for hjemmelaget! Fem minutter inn i andre omgang får Pellegrino ballen fra stopper Ulvestad. Moldes Bjørnbak feilberegner helt, noe som sender angrepsspilleren i gjennom alene med Linde. Han gjør ingen feil og setter 1-0 til KBK!

Kampen er snudd!

Etter målet tar Molde mer over og har det meste av banespillet. De fortsetter å angripe, men blir stoppet av et solid KBK-forsvar. I det 64. minutt sitter scoringen for Molde. De kombinerer fint på høyresiden og ballen ender hos Bjørnbak. Han spiller den inn til Etzaz Hussain, som fyrer løs! Ballen går via Coly og i nettet bak en sjanseløs Johansen.

Videre fortsetter Molde å holde ballen i laget, men sliter å skape sjanser mot et kompakt KBK-forsvar. I et lokalderby kan som sagt alt skje og i det 73. minutt scorer Molde igjen! Etter å ha mislyktes på flere hjørnespark, får de endelig uttelling. Et hjørnespark blir slått mot første stolpe og går gjennom hele feiltet. Til slutt treffer ballen KBKs Pål Erik Ulvestad og går i mål. Det står dermed 1-2, og Molde har snudd kampen!

NTB_ANFNjVRTtNg
Moldes Eirik Hestad (tv) gratulerer Etzaz Hussain med scoringen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix

Straffedrama på overtid

De siste minuttene var preget av et stresset Kristiansund som jaktet utligningen. De prøvde å sette inn en skikkelig sluttspurt, men slet med å få tak i ballen fra bortelaget. Kampen var likevel ikke helt ferdig. Fire minutter på overtid feller Aursnes Kastrati inn i Moldes 16-meter og dommer Skjerven peker på straffemerket. KBKs Andreas Hopmark har igjen problemer med å sette ballen i nettet, noe som betyr at det står 2-2 med sekunder igjen av kampen. Verken KBK eller Molde rekker å skape en siste sjanse og kampen ender dermed 2-2.

Ut i fra kampbildet var dette et greit resultat. Molde hadde klart mest ballen med hele 70% ballinnehav, men KBK skapte likevel flere gode muligheter som kunne ført til seier. Dermed er begge lagene fortsatt ubeseiret i Eliteserien 2020.

Kampfakta:

Kristiansund - Molde (0-0) 2-2
Eliteserien, kampdag 5
Kristiansund Stadion, Kristiansund
2. juli 2020 kl. 18.00

Mål:

1-0 Amahl Pellegrino (52)

1-1 Etzaz Hussain (64)

1-2 Pål Erik Ulvestad (OG, 73)

2-2 Andreas Hopmark (90)

Molde

1 Andreas Linde