Kniksens hederspris til «vinnerskallen» Kjetil Rekdal

Kniksens hederspris til «vinnerskallen» Kjetil Rekdal.

20 år etter straffesparket mot Brasil er Kjetil Rekdal (50) i kveld blitt tildelt Kniksens hederspris. Start-treneren mottok den høythengende utmerkelsen fra sin tidligere landslagssjef Egil «Drillo» Olsen under Fotballfesten 2018, som er et samarbeid mellom Norsk Toppfotball, Norges Fotballforbund og rettighetshaver Eurosport.

Det var en overrasket Rekdal som ble ropt opp til scenen under norsk fotballs årlige prisutdeling på Ullevaal stadion. Starts nåværende trener kan se tilbake på en lang proffkarriere, en rekke strålende øyeblikk og seirer med landslaget, samt serie- og cupgull med Vålerenga og Aalesund som trener.

Men hederspriser er det blitt få av.

– Om det er fortjent, er jeg ikke så sikker på, sa en perpleks Kjetil Rekdal da han ble ropt opp.

– Hvor skal jeg begynne? Fotball har vært livet mitt, fra  jeg var veldig liten gutt, fortsatte han.

– Jeg er overrasket og sjokkert, for dette hadde jeg ikke sett for meg, det må jeg ærlig innrømme. Det er sjelden jeg ikke klarer å prate skikkelig, men jeg skal prøve. Jeg må begynne helt bakerst, og takke min pappa. Han formet meg til mye av det jeg har blitt: Aldri gi meg, stå på, stille krav, gå i meg selv før jeg starter med alle andre. Så må jeg selvfølgelig takke alle i norsk fotball som har vært med på å forme meg til det jeg er blitt. Jeg er sikkert irriterende for noen, men jeg har satt en ting høyest bestandig – det er ærlighet. Jeg sier alltid det jeg mener, og det er sikkert noen som synes det er ubehagelig. Kanskje mange også, for den saks skyld. Men jeg er den jeg er, og det er kanskje derfor dette er sjokkerende for meg, sa vinneren av Kniksens hederspris 2018.sa Kjetil Rekdal da han mottok statuetten fra Egil Drillo Olsen.

Kniksens hederspris tildeles en person, eller et lag, som i et enkelt år eller spesielt over tid har gjort en særlig fortjenestefull innsats i eller for norsk fotball. Årets jury har bestått av Norsk Toppfotballs styre, samt foreningens daglige leder Leif Øverland.

Da «Drillo» presenterte årets prisvinner, kom han både innpå Rekdals innholdsrike klubbkarriere som «vinnerskalle»-spiller og hans «coaching i verdensklasse» som trener, men hvis det skal pekes på et øyeblikk som virkelig er knyttet til 50-åringen, må vi til en sommerkveld for drøyt 20 år siden.

- Sankthansaften 1998 vil for alltid assosieres med deg, dine stygge, gule sko og den straffen i Marseille. Så får vi andre som var med på den bragden kose oss med at vi slipper å stå altfor mye i rampelyset. Som vanlig tar du en for laget, sa Egil Olsen.

Under sendingen på MAX ble også flere andre profiler hedret. Rosenborgs sisteskanse André Hansen ble Årets spiller i Eliteserien, mens LSK-stjernen Guro Reiten mottok samme utmerkelse for Toppserien. Svein Maalen (Ranheim) og Hege Riise (LSK Kvinner) ble Årets trener i henholdsvis Eliteserien og Toppserien, mens Molde-kometen Erling Braut Haaland fikk prisen Årets gjennombrudd i Eliteserien.

Følgende priser ble utdelt i forbindelse med Fotballfesten 2018:

• Kniksens hederspris: Kjetil Rekdal
  • Årets spiller i Eliteserien: André Hansen, Rosenborg
  • Årets spiller i Toppserien: Guro Reiten, LSK Kvinner
  • Årets spiller i OBOS-ligaen: Johnny Furdal, Viking
  • Årets trener i Eliteserien: Svein Maalen, Ranheim
  • Årets trener i Toppserien: Hege Riise, LSK Kvinner
  • Årets trener i OBOS-ligaen: Steffen Landro, Nest-Sotra
  • Årets gjennombrudd i Eliteserien: Erling Braut Haaland, Molde
  • Årets gjennombrudd i Toppserien: Emilie Nautnes, Arna-Bjørnar
  • Årets gjennombrudd i OBOS-ligaen: Kristian Thorstvedt, Viking
  • Årets toppscorer i Eliteserien: Franck Boli, Stabæk