"Første halvår med Gatelaget"

Gatelaget Molde FK

Det var med stor glede og spenning Molde Fotballklubb kalte inn til første trening med Gatelaget høsten 2019. I forkant var et utvalg av representanter fra klubb, kommune og spillerrepresentant i flere møter med fotballstiftelsen, samt gjennomført besøk hos andre klubber og høstet masse erfaringer, for å sørge for at Molde FK skulle være så godt forberedt som mulig. På trenersiden har vi vært så heldige at vi har fått Knut Olav Rindarøy med oss. En pensjonert eliteserieprofil med stor fotballfaglig kunnskap, i tillegg til et stort hjerte for oppgaven med å jobbe med menneskene på Gatelaget.

Gatelaget er et lag hvor spillerne får tilgang på profesjonelt utstyr, og treningsforhold på lik linje med a-laget. Spillergruppa består av en sammensatt gjeng av både menn og kvinner i stort aldersspenn, hvor fellesnevneren er at de har eller har hatt utfordringer med rus. Noen har hatt kort rusfri tid, andre har vært rusfri lenge. Laget er en positiv rusfri treningsaktivitet 2 ganger i uken, som bidrar til å skape økt mestring og god følelse både fysisk og psykisk. På trening er vi fotballspillere og har 100% fokus på det sportslige. Hvis en spiller viser stabilitet og er pliktoppfyllende over en lengre periode, er det meningen at laget skal kunne være en vei tilbake inn i arbeidslivet. Dette ved at spilleren tilbys praksisplass/ansettelse hos noen av klubbens sponsorer/samarbeidspartnere.

DjYGuISw.jpeg
Glede

Gatelaget har en egen garderobe på Aker stadion, utsmykket med fotballstiftelsens og Molde FK sine verdier på veggene. Her kommer spillerne til nyvaskede treningsklær og fotballsko fra Nike før hver trening. Etter at spillerne har skiftet, starter spillerne med lunsj hos hele klubbens “tante” som alltid leverer sunn og god mat til spillerne. Selve treningen foregår på Aker Stadion eller Akerhallen i Årølia. På treningene har vi også med Geir Ådne Lervåg fra Molde kommune, som har lang fartstid både som ansatt i ressurstjenesten og som tidligere fotballspiller.

Gatelaget - Tornekrattet

Vi har spilt kamper mot Ålesund, Molde 5 og Tornekrattet som har vært veldig lærerike og positive. Mot AAFK så møtte vi spillerne før kampen hvor vi satt sammen og spiste et måltid. Vi ble veldig godt tatt imot av spillere og trenere og setter veldig stor pris på vennskapet vi har fått. Selve kampen gikk på Color-Line stadion og endte med seier til Molde.

Kampen mot Tornekrattet gikk på Norges fineste stadion, Aker Stadion. Utrolig fin kamp med god stemning og mye latter. Det ble seier til oss og etter kampen avsluttet vi med et herlig måltid sammen med spillerne fra Tornekrattet laget av Tante.

Mot Molde 5 spilte vi i Aker hallen. Der gikk vi på et knepent tap, men god læring for oss.

AAFK - Molde FK

I begynnelsen av Desember deltok Molde FK Gatelag på sin første nasjonale klubbturnering i Fredrikstad. Turneringen hadde 20 deltagende klubber, fra Tromsø i nord, til Start fra Kristiansand i sør. Spillerne fra Molde reiste i klubbens blåhvite reiseantrekk, med første flyet til Oslo første turneringsdag. På Gardermoen traff vi spillerne fra AAFK og dro med spillerbussen via Intility Arena og plukket opp Vålerenga, før vi spilte 4 kamper i Østfoldhallen på dag 1. Om kvelden var det en stor og høytidelig fotballgalla på hotellet i Sarpsborg med alle deltagende lag. På dag 2 spilte vi sluttspill med like mange kamper. Molde plasserte seg rett bak midten resultatmessig, i konkurranse med alle klubbene. Det må vi si oss meget godt fornøyde med, med tanke på at Molde er en helt nyetablert klubb i gatelagfamilien. Turneringen var preget av god stemning, hvor spillerne fra de forskjellige klubbene omgikk hverandre som venner. Det var tydelig at mange var glade for å se Molde Fotballklubb i turneringen. Vi følte oss velkommen og det vanket ikke få gratulasjoner for seriegullet, også til Gatelagets spillere og trenere.

7J63aIgA.jpeg
Nasjonal Gatelagscup i Østfoldhallen

Første halvår har vært veldig bra og jeg gleder meg til fortsettelsen.

God Jul

Spiller, Gatelaget