Foto: Thomas Brekke Sæteren

Håland med to scoringer på landslaget

Moldes spisstalent Erling Braut Håland satte to mål da Norges G17-landslag møtte Israel i går.

Moldes spisstalent Erling Braut Håland satte inn to mål for G17-landslaget i eliterunden i EM-kvalifiseringen i går. Både han og Andreas Uran startet kampen, mens Håland ble byttet ut etter 54.minutter.

Tekst hentet fra fotball.no:

Norge spilte 2-2 mot Russland i den første kampen i eliterunden i EM-kvalifiseringen i Ungarn. I dag ble Israel slått 3-0. Erling Håland (2) og Emil Kalsaas scoret målene.

Norge kan dermed sikre seg EM-plass søndag når vertslandet Ungarn er motstander. Les mer om hvordan Norge går videre lenger ned i saken.

- Dette var utrolig deilig. Det var noe bunnsolid over oss i dag. Vi spilte opp mot vårt beste, hadde flest sjanser og vant fullt fortjent, sier landslagstrener Erland Johnsen til fotball.no.

Erling Håland sendte Norge i ledelsen da førsteomgang var halvspilt og like før pause økte Emil Kalsaas til 2-0 fra straffemerket.

- Vi ledet 2-0, men det gjorde vi mot Russland også og da mistet vi seieren. Det sammen skjedde mot Sverige på La Manga, så i pausa fokuserte vi på at vi skulle være dønn kyniske de første ti minuttene av andreomgang.

- Det klarte vi og i tillegg fikk vi 3-0 tidlig da Erling Håland scoret etter fine kombinasjoner på topp. Etter den tredje scoringa ble vi trøkka litt bakover, men vi red av stormen og gutta var veldig flinke til å rydde opp i egen boks.

Slik går Norge videre:

De åtte gruppevinnerne går til EM sammen med de syv toerne med flest poeng fra kampene mot lag nummer én og tre i gruppa. Gruppe 3 er ferdigspilt. Der endte Portugal på andreplass med fire poeng, men tre av dem strykes (seier mot bunnlaget Hellas). I Norges gruppe vil dermed de norske gutta klare seg med andreplass dersom Israel ikke ender sist.

Med seier mot Ungarn er Norge videre som gruppevinner. Dersom kampen ender uavgjort er Norge også videre. Da blir Norge gruppevinner med fem poeng dersom kampen mellom Russland og Israel ender uavgjort eller med russisk seier og går videre som toerlag om Israel vinner.

Med tap mot Ungarn blir Norge stående med fire poeng. Ungarn vil da ha seks poeng. Men Norge vil fortsatt gå videre som beste toer om kampen mellom Russland og Israel ender uavgjort. Da vil Norge gå foran Israel på innbyrdes oppgjør.

Om Russland slår Israel og Norge taper mot Ungarn vil målforskjellen avgjøre om Norge eller Russland tar andreplassen. Før den siste kampen har Norge fire plussmål mer enn russerne. Skulle Norge gå foran Russland, vil seieren mot Israel, som da vil havne sist, strykes. Norge står da bare igjen med ett poeng i kampen mot toerlagene fra de andre gruppene.

Om Israel slår Russland og Norge taper mot Ungarn, vinner Israel gruppa med seks poeng. Ungarn vil ta andreplassen med samme poengsum som Israel.

Foto: Thomas Brekke Sæteren