Champions League-drømmen knust

Nesten var ikke godt nok mot Ferencvaros. Kampen endte 0-0 og Molde tapte dermed på bortemål.

Molde kom til Budapest med visshet om at de måtte score for å gå til gruppespillet i Champions League. Oppgjøret på Aker Stadion endte uavgjort, men siden begge lagene scoret tre mål, måtte Molde mest sannsynlig vinne i den ungarske hovedstaden.

Den første omgangen var preget av to lag som ikke ønsket å risikere noe. Det ble skapt få sjanser, men Molde hadde likevel en gigantmulighet til å gå opp i ledelsen. Kampen var 41 minutter gammel da Magnus Wolff Eikrem ble satt opp i drømmeposisjon. Angrepet startet med Molde som rullet opp til høyre før Knudtzon la inn til kapteinen. Wolff Eikrem forsøkte å curle ballen i lengste, men fikk ikke det beste treffet og ballen gikk over. Dermed stod det fortsatt 0-0 på Groupama Arena, og slik var stillingen til pause også.

NTB_3UbydzGPdgQ
Moldes Magnus Wolff Eikrem i aksjon. REUTERS/Bernadett Szabo

Ti minutter etter hvilen fikk Molde to gode muligheter til å ta ledelsen. En dårlig klarering fra hjemmelaget gjorde at Wolff Eikrem kunne sende gjennom Etzaz Hussain. Han fikk tatt ned ballen, men avslutningen gikk via hjemmelagets Miha Blazic og ut til et hjørnespark.

Deretter var det Stian Gregersen som hadde muligheten til å skyte Molde i ledelsen etter et hjørnespark. Ferencvaros-forsvaret rakk akkuratt å komme på rett plass til å blokkere forsøket.

Da kampen var passert 70 minutter begynte Molde virkelig å skape sjanser. Et knapt kvarter før slutt fikk Hestad en gigantisk mulighet til å avgjøre det hele da han ble spilt gjennom av Eikrem. Men igjen lyktes de ikke da Ferencváros-keeper Dénes Dibusz vartet opp med en kjemperedning.

Bare minutter etter fikk romsdalingene en ny mulighet og denne gangen var det Eikrem sin tur. Han dro seg inn i banen og fikk avsluttet, men skuddet gikk like utenfor. Tre minutter før slutt fikk innbytter Ola Brynhildsen sjansen da høyreback Marcus Holmgren Pedersen slo inn fra høyre, men ungguttens avslutning på volley ble bare nesten.

Dermed røk Champions League-drømmen på bortemål, men trøstepremien for Molde er Europa League.

NTB_YaC7ADB9weM
Nesten var ikke godt nok. EPA/TAMAS KOVACS HUNGARY OUT

Kampfakta:

Ferencvaros - Molde (0-0) 0-0
UEFA Champions League, Playoff
Groupama Arena, Budapest
29 september 2020 kl. 21.00

Molde

1 Andreas Linde

27  Marcus Holmgren Pedersen

6 Stian Rode Gregersen

11 Martin Ellingsen