Enorm snuperasjon etter kvadruppelbytte

Innbytterne sørget for en sterk borteseier mot Odd. Molde vant til slutt hele 4-1 på Skagerak Arena.

Molde fikk en verst tenkelig start på kampen da Mushaga Bakenga sendte Odd i føringen allerede etter ni minutter spilt. Elba Rashanis første innlegg ble mesterlig blokkert, men på forsøk nummer to lyktes de. På bakre kom en flyvende Bakenga som stanget ballen i nettet mot gamleklubben. Det stod dermed 1-0 på Skagerak Arena, i en svært avgjørende kamp for hjemmelaget. Mens Molde hadde sikret sølvet, måtte Odd vinne for å ha sjanse i kampen om europaspill neste sesong.

I den første omgangen så vi to offensive lag som ønsket å angripe. Molde hadde mye ball i store perioder og spilte god fotball. Samtidig var Odd gode defensivt, noe som gjorde det vanskelig for blåtrøyene. Molde kom til ett par gode muligheter, men de slet med å få uttelling. Dermed ledet hjemmelaget 1-0 til pause.

NTB_0amas4tpTVU
Moldes keeper Alex Craninx etter 1-0 målet. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

Etter hvilen fortsatte kampen i samme spor. Det så lenge ut som Odd skulle holde liv i drømmen om europacupspill, men så gjorde Erling Moe et kvadruppelbytte. Eikrem, Ohi, Bolly og Knudtzon kom alle inn med 30 minutter igjen å spille. Førstnevnte viste seg fram med en gang da han utnyttet den svake klareringen av Markus Kaasa. Kapteinen fyrte av med venstrefoten og satte inn utligningen.

Minutter senere var samme mann på farten igjen. Denne gangen serverte han Ohi med en elegant pasning. Foran mål gjorde Moldes 99 ingen feil og stanget inn 2-1. Kampen var snudd på fem minutter, men bortelaget var ikke ferdige!

Like etter slet Odd med å klarere et hjørnespark. TIl slutt landet ballen i beina på Bolly som brant til og stod for Moldes tredje innbytterscoring. Rett før slutt satte Ohi spikeren i kista fra krittmerket etter at Leke James ble felt av Rossbach.

Kampen endte dermed med Molde-seier, noe som historisk sett har vært utfordrende på Skagerak Arena. Nå gjenstår én kamp av Eliteserien 2020 - Lørdag 19. desember tar Molde imot Sarpsborg 08 på Aker Stadion.

NTB_Eb5msCip-9M
Moldes Leke James og Mathis Bolly danset inn seieren. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB

Kampfakta:

Odd - Molde (1-0) 1-4
Eliteserien, kampdag 29
Skagerak Arena, Skien
16 desember 2020 kl. 18.00

Mål:

1-0 Mushaga Bakenga (9)

1-1 Magnus Wolff Eikrem (71)

1-2 Ohi Omoijuanfo (78)

1-3 Mathis Bolly (83)